הסנאט האמריקאי אישר הלילה (חמישי) ברוב של 50 נגד 46 את ביצוע מכירת מטוסי ה-F-35, המטוסים ללא טייס ויתר הנשק המתקדם לאיחוד האמירויות. ההצבעה נערכה לאחר הצעת חוק שעברה בשבוע שעבר בבית הנבחרים בקריאה לעצור את הליך המכירה, מתוך חשש לעליונות הצבאית בישראל. בבית הלבן אמרו כי העסקה תומכת במדיניות החוץ האמריקאית ויעדי הביטחון הלאומי, משום שהוא מאפשר לאיחוד האמירויות להרתיע את התוקפנות האיראנית".

דיוויד פרידמן בוועידת הג'רוזלם פוסט, מדבר על עסקת ה-F35

ההחלטה הלילה קובעת כי לא ישתנה דבר בביצוע העסקה שחתם עליה הנשיא טראמפ, לפחות עד שמחליפו ג'ו ביידן יכנס לבית הלבן ב-20 בינואר 2020. על פי ההערכות, ביידן צפוי להמשיך ולקדם את העסקה לאחר כניסתו לתפקיד. בבית הלבן מסרו כי הנשיא היה מטיל וטו על ההחלטה, אם הייתה עוברת.

כזכור, לפני שנחתם הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, דווי כי עסקת הנשק הגדולה בין וושינגטון לאבו דאבי הייתה תנאי לחתימה, וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים לה ללא עדכון הדרג הביטחוני. 

השבוע התייחס לעסקה שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר לסוגיית מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות והבהיר: "ישראל רואה באיחוד האמירויות בעלת ברית, ולכן זה לא פוגע בעליונות הצבאית שלה במזרח התיכון". לדבריו, "המחויבות של ארה"ב לעליונות הצבאית הישראלית היא חשובה מאוד. גם במהלך עסקת מכירת מטוסי החמקן לאמירויות, שמרנו על העליונות הצבאית שלנו".