בהתאם להבטחתם של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ושר החוץ החדש אנטוני בלינקן, ארה"ב מתייעצת עם שותפותיה האירופיות לפני כל החלטה על חזרה אפשרית להסכם הגרעין עם איראן. 

נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח השבוע טלפונית עם עמיתו ביידן כדי לברך אותו עם תחילת תפקידו והשניים סיכמו, לפי הודעת נשיאות צרפת, על רצונם לפעול יחד למען השלום והיציבות במזרח התיכון, ובמיוחד בנושא הגרעין האיראני והמצב בלבנון. אתמול האשים העיתון השמרני האיראני "טהרן טיימס" את צרפת כי היא נושאת מעכשיו את מסכת ה"טראמפיזם", לאחר ששר החוץ שלה איב לה דריאן העריך כי המשא ומתן עם איראן יהיה "קשה".

עמנואל מקרון נשיא צרפת (צילום: פלאש 90)
עמנואל מקרון נשיא צרפת (צילום: פלאש 90)


שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר אתמול לפני פגישת שרי החוץ של האיחוד האירופי כי בארצו שמחים על כך שהנשיא ביידן מבקש להחזיר את ארצו לזירה הבינלאומית כשותף אמין למגעי השלום. הוא גילה כי בכוונת שלטונות ארצו לדון בקרוב עם עמיתיהם האמריקאים לגבי הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות, והוסיף כי רק יחדיו יוכל המערב למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.

דובר משרד החוץ האיראני סעיד ח'טיבזאדה אמר כי אין בכוונתה של ארצו לגרש את פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית (סבא"א), למרות החלטה בנדון שקיבל הפרלמנט האיראני. "שיתוף הפעולה בין איראן וסבא"א יימשך, ויישום החלטת הפרלמנט אין פירושו גירוש הפקחים", הסביר הדובר. הוא הוסיף כי אם ארה"ב תסיר את הסנקציות נגד ארצו וכל הצדדים יכבדו את ההסכם מצדן, הרי שהצעדים שנקטה איראן עד כה יהיו הפיכים.

בתוך כך, דיווחו הרשויות הימיות של אינדונזיה כי לכדו שתי מכליות מאיראן ופנמה בחשד שניסו להעביר נפט איראני למכירה למרות הסנקציות. אנשי הצוות נעצרו בחשד לשורה של הפרות חוק, והרשויות האינדונזיות ליוו את המכליות לנמל מקומי. דובר משרד החוץ האיראני ח'טיבזאדה אמר שארצו ביקשה מאינדונזיה שתיתן לה מידע נוסף לגבי נסיבות לכידת המכלית.