יותר מ־150 ביקורות אנטישמיות נכתבו באפליקציית המפות של גוגל Google Maps על מוזיאון מחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו שבפולין, שבו נרצחו 1.1 מיליון יהודים. כך עולה מתחקיר שערך העיתון ”גרדיאן” לקראת יום השואה שיצוין בישראל ביום חמישי הבא. גוגל התנצלה והודתה כי היא צריכה “לפעול בצורה טובה יותר” בעתיד כדי שמצבים כאלה לא יקרו שוב.

נוסף על שירות המפות הפופולרי שמציעה ענקית הטכנולוגיה האמריקאית, משתמשים יכולים להוסיף בהתנדבות גם ביקורות ודעות על מקומות שבהם ביקרו באמצעות דירוג של אחד עד חמישה כוכבים, לצד אפשרות לכתיבת ביקורת על החוויה שלהם במקום. חלק מהמשתמשים פרסמו את הביקורת שלהם בעילום שם אבל היו גם שהתחזו לצורר אדולף היטלר, למפקד ארגון המודיעין של המפלגה הנאצית (ה־SS) ואף לניצול המחנה והסופר המוערך פרימו לוי.

בין הביקורות האנטישמיות שהופיעו באפליקציה במשך חודשים, ובחלק מהמקרים אף שנים, היו הערות כמו “הייל היטלר” ו”חבל שה־SS פורק לפני זמן כה רב”. נוסף לכך נכתבו ביקורות מחרידות כמו: “המקלחות היו חוויה נהדרת”, וגם: “מקום טוב ללכת אליו אם אתה רוצה לרזות מהר”.

גוגל מפס (צילום: Illustration by Igor GolovniovSOPA ImagesLightRocket via Getty Images)
גוגל מפס (צילום: Illustration by Igor GolovniovSOPA ImagesLightRocket via Getty Images)

דובר גוגל אמר בתגובה: “אנחנו נחרדים מהביקורות הללו בפלטפורמה שלנו ופועלים להסרת התוכן ולמניעת התעללות נוספת. יש לנו מדיניות ברורה האוסרת ביקורות פוגעניות ומזויפות ואנחנו עובדים מסביב לשעון לפקח על גוגל מפות”. גוגל גם אישרה כי ההערות האנטישמיות הוסרו מיד לאחר שדווח עליהן כעל תוכן פוגעני ואילו חשבונות מסוימים הושעו והושבתו.

“מה שמכונה ‘ביקורות’ על אושוויץ הן גרוטסקיות ואין שום הצדקה לכישלונה של גוגל להסיר אותן”, אמר ל”גרדיאן” דובר “קרן הביטחון הקהילתית” (CST), ארגון צדקה התומך ביהודים שחווים מעשי אנטישמיות. “למרבה הצער, הכישלון של גוגל לעשות זאת הוא דוגמה נוספת לצורך בהסדרה אפקטיבית באמצעות הצעת חוק לנזק מקוון. ברור שהמדיניות הקיימת של הפלטפורמות לא עושה את העבודה”.