חיל האוויר הסיני ביצע היום (שלישי) את החדירה הגדולה ביותר למרחב האווירי של טייוואן, כאשר בבייג'ינג זועמים על הודעת הסיכום של פסגת נאט"ו שהזהירה כי המדינה הקומוניסטית מאיימת על הסדר העולמי.

אחרי שנים ארוכות שבהן נאט"ו התמקדה באיום הקרוב מצד ברה"מ, ולאחר מכן רוסיה, הודעת הסיכום של מפגש מנהיגי המדינות החברות אתמול כללה התייחסות ישירה ראשונה לסין, בהתאם לבקשתו של הנשיא ג'ו ביידן.

המנהיגים הזהירו בהודעה מפני "מדיניות הכפייה" של סין ומפני הגדלת המאגר הגרעיני שלה ו"חוסר השקיפות והשימוש במידע מוטעה" והתריעו כי היא פוגעת בסדר העולמי. עם זאת, מזכ"ל הברית, ינס סטולטנברג, הבהיר כי הברית אינה רוצה מלחמה קרה מול בייג'ינג.

בסין לא אהבו את הדברים. "סין לא מהווה 'אתגרים שיטתיים" עבור אף אחד, אבל אנחנו לא נשב בשקט ולא נעשה כלום אם 'אתגרים שיטתיים' יתקרבו אלינו", נמסר מהמשלחת הסינית למוסדות האיחוד האירופי. ההודעה גם האשימה את נאט"ו "בהשמצות כלפי ההתפתחות השלווה" של סין וטענו כי הם מחויבים למדיניות הגנתית.

אולם בבייג'ינג לא הסתפקו בכך ושלחו איתות ברור גם באזור המחלוקת המרכזי - טייוואן. משרד ההגנה בטייפה הודיע כי 28 כלי טיס של חיל האוויר הסיני חדרו היום למרחב הזיהוי של מערכות ההגנה האווירית, בהם ארבעה מפציצי H-6, 14 מטוסי קרב J-16 ושישה מטוסי J-11.

מדובר במספר הגבוה ביותר שתועד עד כה. השיא הקודם של 25 כלי טיס נקבע ב-12 באפריל, יממה אחרי שמזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, הביע חשש מפני "התוקפנות הגוברת" של סין כלפי טייוואן והבהיר כי לממשל יש מחויבות לטייוואן וליכולתה להגן על עצמה.