חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל, המשמשת כיום כמזכ"לית הארגון העולמית היהודי להשבת הרכוש של היהודים מתקופת השואה, התייחסה היום (שני), בריאיון לתוכנית של בן כספית וינון מגל ברדיו 103FM, לחוק שעבר בפרלמנט של פולין. מטרת החוק היא לשים סוף לתביעות השבת הרכוש של היהודים ניצולי השואה ויורשיהם. אביטל אמרה כי "בעבר היהודים קיבלו חלק מהרכוש" וכי החוק החדש יימנע זאת. 

לדבריה של אביטל יש שלושה סוגי רכוש: קהילתי, שבחלקו הושב לקהילה; פרטי, שבו פולין היא היחידה שלא העבירה חוק, ואילו 46 מדינות התחייבו להשיב רכוש פרטי, ויש רכוש ללא יורשים: "החוק הנוכחי מוחק תביעות שמלאו להן 30 שנים ומסתובבות בערכאות, ואף אחד לא מאפשר להגיש דרישות נוספות".

אביטל ציינה כי החוק הנוכחי עבר בבית התחתון של הפרלמנט הפולני בתמיכה של 380 חבררים, כך שרוב הקשת הפוליטית תומכת בו. "החוק הזה בעצם הופך את הרצון או את היכולת של ניצולי שואה, שרכושם הופקע פעמיים בפולין, בלתי אפשרי לקבל אותו בחזרה. אנחנו יודעים ששנים יש התנגדות של ממשלת פולין, שמענו לא פעם ולא פעמיים כולל מרה"מ הנוכחי שהם לא ישלמו פרוטה, דולר או יורו", אביטל. 

עוד הוסיפה ואמרה מזכ"לית הארגון העולמי להשבת הרכוש היהודי כי "הטיעון האחרון של ראש הממשלה הפולני, שזה לא הם אלא הנאצים ולכן הגרמנים צריכים לשלם, הוא פשוט מופרך. נכון שבזמן מלחמת העולם השנייה הרכוש היהודי הופקע על ידי הנאצים אבל בסופו של דבר הוא חזר לפולין ואח"כ הקומוניסטים הם שהפקיעו אותו", הסבירה. 

"לכן אי אפשר להסתתר מאחורי פשעי הנאצים ואם נאמר את האמת, הוויכוח הזה לא חדש בינינו לבין פולין," המשיכה אביטל והזכירה את החוק שעבר בפרלמנט הפולני לפני שנתיים, במסגרתו נאסר לציין כי פולין נושאת באחריות כלשהי על פשעי הנאצים במהלך מלחמת העולם השניה: "הדבר הזה מצד אחד הוא שכתוב היסטוריה ומצד שני חוסר צדק כלפי אנשים ששנים מחכים לאיזשהו פיצוי לרכוש שהשאירו מאחור". 

על התגובה של שר החוץ יאיר לפיד לחוק הפוליני, בה אמר כי "לא ניתן לאף פרלמנט לחוקק חוקים שמטרתם להכחיש את השואה", אמרה אביטל: "אני חושבת שהוא מוכיח פעם אחת שלא רק האינטרסים של מכירת נשק חשובים למדינת ישראל אלא גם כבודם של ניצולי שואה והצדק שווה".

לסיכום אמרה אביטל: "אנחנו וודאי שמאוד מעריכים את האמירה שלו ואני חושבת שממשלת ישראל צריכה באמת להביא את הנושא הזה לדיון יותר רחב ולעשות כל מה שהיא יכולה".