בפעם השנייה השנה, ממשל ביידן הגיב לאיומים על כוחות ארה"ב בעיראק על ידי ביצוע תקיפות אוויריות. לסבב התקיפות האחרון שהתרחש בשעות הבוקר המוקדמות ביום שני האחרון וכוון לעבר קבוצות מיליציות הקשורות למשטר האיראני, קדם סבב נוסף שאירע בסוף חודש פברואר האחרון וכוון גם הם הוא לעבר המיליציות האיראניות בסוריה. 

דובר הפנטגון, אדמירל ג'ון קירבי מסר כי "בהנחיית הנשיא ביידן, כוחות צבא ארה"ב ביצעו התקפות אוויריות מדויקות נגד מתקנים המשמשים קבוצות מיליציות הנתמכות על ידי איראן באזור גבול עירק-סוריה. היעדים נבחרו משום שמתקנים אלה מנוצלים על ידי המיליציות העוסקות במתקפות כלי טיס בלתי מאוישות (UAV) נגד אנשי ארה"ב ומתקנים בעיראק". בשטחה של עיראק ישנם כמה יחידות פרו-איראניות שהן למעשה כוח צבאי. משמעות הדבר היא התקיפות האוויריות שבוצעו לעברם, בוצעו למעשה על שטח עיראקי. מליציות אלה ביצעו בעבר עשרות פיגועים והתקפות נגד הכוחות האמריקאים. 

הכוחות של צבא ארצות הברית נחתו בעיראק בשנת 2014 בכדי לסייע במלחמה בדעאש, אך מאז שנת 2017 קוראות המיליציות לארה"ב לסגת. בעקבות כך, מאז 2019 הלכו וגדלו ההתקפות נגד הצבא האמריקאי שהסתיימו בהריגתו של קבלן אמריקאי בחודש דצמבר של אותה שנה והובילו לתקיפות אוויריות מצד ארה"ב. 

צבא ארצות הברית בסוריה (צילום: רויטרס)
צבא ארצות הברית בסוריה (צילום: רויטרס)

ארצות הברית אמרה כי היא "מכוונת למתקני אחסון הנשק בשני מיקומים בסוריה ובמיקום אחד בעירק, שניהם נמצאים קרוב לגבול בין המדינות האלה. כמה מהמיליציות הנתמכות על ידי איראן, כולל 'גדודי חזבאללה' (קטאייב) וארגון 'קטאייב סעיד אל שוחאדה' העירקאי השתמשו במתקנים אלה". הנשיא ביידן מסר כי הוא יפעל להגנה על הכוחות האמריקאים בעיראק. 

לא ברור מה היה יעד התקיפה האמריקאית או האם היא נועדה להוות מסר לאיראנים ולשלוחותיה. בחודשים האחרונים נרשמו כ-45 התקפות נגד כוחות ומתקנים אמריקאים. בין היעדים שהותקפו היו שירות לוגיסטיות הקשורות לארה"ב, פגיעה בקבלנים אמריקאים בנמל התעופה בלד שבעיראק ופגיעה על ידי מזל"ט בהאנגר סודי בשדה התעופה בארביל. ברוב התקיפות זוהה שימוש ברקטות 107 מ"מ ו-122 מ"מ, אך לאחרונה איום המזל"טים גובר.

"לנוכח סדרת המתקפות המתמשכת של קבוצות הנתמכות על ידי איראן המכוונות נגד הכוחות אמריקאים בעיראק, הנשיא הנחה לבצע פעולה צבאית נוספת לשיבוש ההתקפות כאלה. אנו נמצאים בעיראק בהזמנת הממשלה המקומית במטרה לסייע לכוחות הביטחון במאמציהם להביס את דאעש. ארצות הברית נקטה בפעולות הכרחיות, מתאימות ומכוונות שנועדו להגביל את הסיכון להסלמה - אך גם להעביר מסר ברור וחד משמעי ", נמסר מארה"ב שציינה גם כי יש לה זכות להגנה עצמית וכי הנשיא ביידן נקט בפעולה זו על פי סמכותו. 

חיילי צבא ארצות הברית בסוריה (צילום: רויטרס)
חיילי צבא ארצות הברית בסוריה (צילום: רויטרס)

יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי הצהירה כי מדובר "בהתקפות אוויריות-הגנתיות שנערכו על ידי משרד ההגנה על מתקני אחסון נשק באזור הגבול בין עיראק לסוריה, כתגובה ממוקדת לאיום חמור וספציפי. המיליציות הנתמכות על ידי איראן המשתמשות במתקנים אלה היו מעורבות בהתקפות על אנשי שירות של ארה"ב, כמו גם על בעלי בריתנו". 

על פי המומחה לענייני ביטחון ולצבא עיראק, מייקל נייטס נראה כי התקיפות שפגעו בסמוך לעיר אלבוקמאל, הסמוכה לגבול, כונוו לעבר מרכז לפיתוח מל"טים. 

התקיפות הללו משאירות סימן שאלה גדול האם הנשיא ביידן יקצין בתגובותיו במידה וההתקפות נגד הצבא האמריקאי ימשיכו. עם זאת, נראה כי איראן מרגישה שיש לה אפשרות לתקוף את ארצות הברית ולפגוע לה באתרים סודיים, מערכות ההגנה האוויריות ואיזורים רגישים נוספים.

אולם, במציאות לאיראן יש עליונות על ארה"ב שלא מוכנה לעשות כעת את מה שנעשה בתקופת ממשל טראמפ- חיסול קאסם סולימאני ואבו מהדי אל מוהנדס, פגיעה באנשים מרכזיים במשמרות המהפכה וגיוס ותמיכה ב"יחידות המוביליזציה העממית" (אל-חשד א-שעבי) הנתמכות על ידי ממשלת עיראק ומאגדות בתוכן כ-40 מיליציות. 

פעולות אלה הן רק דוגמה לכך שבבית הלבן יודעים מה צריך לעשות כדי להרתיע את איראן, אך ייתכן כי הם לא מעוניינים בהגברת המתיחות. גורמים רשמים מסרו בעבר לעיתון וול סטריט ג'ורנל כי ארה"ב מסירה את  מערכות ההגנה האוויריות. זהו מסר לא טוב לאיראן שרוצה לדחוק את ארה"ב.

בנוסף, במהלך מבצע שומר החומות, מל"ט שהגיע מעיראק או מסוריה חצה את הגבול ונכנס לשטח האווירי של ישראל והופל. המשמעות שהאיומים בעיראק על הכוחות האמריקאים הם במקביל לאיומים שהולכים ומתגברים על ישראל.