סטפן לפבן שב היום (רביעי) לעמוד בראשות ממשלת שבדיה, יותר משבועיים אחרי שהודח בהצבעת אי אמון היסטורית, וזאת על אף שכמעט מחצית מחברי הריקסדאג, 173 מתוך 349, הצביעו נגד המינוי שלו. מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, הצליח לחזור אל השלטון בזכות 60 חברי פרלמנט, שבהימנעותם אפשרו ל-116 התומכים למנוע מן המתנגדים להשיג את הרוב הדרוש.   

הנוהל בשבדיה קובע כי ראש ממשלה לא צריך רוב, אלא יכול להתמנות אם אין רוב של מתנגדים בקרב חברי הפרלמנט, ולכן היו חסרים רק שני קולות כדי למנוע את חזרתו של לפבן לתפקיד. "מאחר שפחות ממחצית מחברי הפרלמנט הצביעו לא, המליאה אישרה את ההצעה למנות את סטפן לפבן לראשות הממשלה", הכריז יו"ר בית הנבחרים, אנדראס נורלן, בתום ההצבעה.

לפבן הצליח להבטיח את בחירתו לאחר שגיבש הסכם עם מפלגת המרכז על הימנעותה בהצבעה ועם חבר פרלמנט עצמאי מהשמאל. עם זאת, הוא עדיין לא מחזיק ברוב בפרלמנט והבהיר כי אם לא יצליח להעביר תקציב עד הסתיו, הוא יתפטר מתפקידו.

כזכור, לפבן הקים ממשלת מיעוט של ממפלגות הסוציאל דמוקרטים והירוקים, לאחר שהבחירות בשנת 2018 הסתיימו ללא הכרעה והוא נאלץ להסתמך על תמיכה של שתי מפלגות מרכז-ימין קטנות ומפלגת השמאל. המשבר הקואליציוני החל להיווצר לאחר שמפלגת השמאל הסירה בחודש שעבר את תמיכתה בממשלה בשל כוונתו של לפבן לבצע הקלות בפיקוח על שכירות בדירות חדשות. מפלגת השבדים הדמוקרטים מהימין הקיצוני ניצלה את ההזדמנות כדי לקרוא להצבעת אי אמון בראש הממשלה וניסיונותיו של לפבן לקדם פשרה לא צלחו. 

ב-21 ביוני, הפך לפבן, שמכהן מאז 2014, לראש הממשלה הראשון בתולדות שבדיה שהפסיד בהצבעת אי אמון בפרלמנט. בעקבות זאת, הוא התפטר כדי למנוע בחירות מוקדמות, אולם נשאר ראש ממשלה בפועל.