כוחות צבא החלו להתפרס היום בשניים מהמחוזות המרכזיים של דרום אפריקה אחרי שיותר מארבעים בני אדם נהרגו בימים האחרונות במהומות הקשות ביותר במדינה מאז סיום האפרטהייד ב-1994 על רקע מעצרו של הנשיא לשעבר, ג'ייקוב זומה.

ראש הממשלה של חבל חואטנג, דיוויד מקורה, דיווח כי לפחות עשרה בני אדם נהרגו הבוקר במנוסה המונית במרכז קניות בעיירה סווטו שבפאתי יוהנסבורג וכי בסך הכל הגיע מספר הקורבנות בחבל ל-19 בני אדם. ראש ממשלת חבל קוואזולו-נטאל, סיהלה זיקלאלה, מסר שמניין ההרוגים עומד על 26 בני אדם, אולם ההערכות הן כי המספרים יעלו.

הרקע למהומות היה מעצרו של הנשיא לשעבר, ג'ייקוב זומה. ביום רביעי הסגיר עצמו זומה כדי להתחיל לרצות עונש של 15 חודשי מאסר שנגזר עליו לאחר שהורשע בביזוי בית הדין על שלא הגיע לדיונים בחקירה שמתנהלת נגדו על חשדות לשחיתות בתקופת כהונתו.

מאז סוף השבוע, תומכיו של זומה התפרעו בקוואזולו-נטאל, מדינת הבית של הנשיא לשעבר, ובחואטנג כשהם מציתים מבנים, חוסמים כבישים ובוזזים חנויות. מלבד הזעם על מעצרו של זומה, המפגינים גם יצאו נגד העוני במדינה, חוסר השוויון והפגיעה הכלכלית בשל מגפת הקורונה. יותר מ-800 בני אדם נעצרו עד כה.

בשל הקושי של כוחות המשטרה להתמודד עם האלימות, נשלחו אלפי חיילים לשני המחוזות בניסיון להשיב את הסדר והיום נראו חיילים מסיירים בעיר דרבן שבקוואזולו-נטאל. עם זאת, המהומות נמשכו וברשתות הופצו צילומים של בוזזים ושל מבנים בוערים.

הנשיא סיריל רמפוסה אמר כי מדובר במהומות האלימות ביותר מאז סיום משטר האפרטהייד לפני 27 שנה וקרא לרגיעה. "אנחנו עדים למעשים אופורטיוניסטיים של פשיעה, עם קבוצות אנשים שמעוררות כאוס במסווה של ביזה וגניבה", האשים הנשיא בנאום לאומה אמש.