סוריה יירטה שלושה ניסיונות תקיפה אווירית של חיל האוויר בשטח המדינה, כך טוען בכיר בצבא הרוסי. על פי דיווח בסוכנות הידיעות טאס, גנרל ואדים קוליט, סגן מפקד המרכז הרוסי לפיוס בין הצדדים הלוחמים בסוריה, אמר אתמול כי שני מטוסים ישראלים ניסו לתקוף את בניין הממשל של מחוז דמשק, אולם הטילים שלהם יורטו על ידי מערכת ההגנה האווירית של צבא סוריה. 

"מ-5:40 עד 5:54, מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי, ששהו מחוץ למרחב האווירי הסורי, שיגרו שני טילים לעבר מתקנים  בעיר סיידאת זיינב במחוז דמשק", אמר הגנרל הרוסי והוסיף ששני הטילים הופלו על ידי מערכת ההגנה הרוסית Buk-M2E. 

עוד אמר קוליט, כי זה היה ניסיון התקיפה השלישי של ישראל בשטח סוריה בשבוע האחרון וכולם יורטו. הוא הוסיך כי ב-22 ביולי הפילו מערכות ההגנה האווירית של סוריה ארבעה טילים שנורו לעבר מחוז חומס, ואילו שלושה ימים קודם, כך טוענים הרוסים, שיגרה ישראל שמונה טילים, לעבר אזור העיר חלב, ושבעה מהם יורטו. 

בסוף השבוע דיווח בעיתון הערבי "א־שרק אל־אווסט" היוצא לאור בלונדון, שהרוסים שינו מדיניות והחלו לסייע לכוחות משטר אסד לסכל תקיפות אוויריות בסוריה המיוחסות לחיל האוויר הישראלי. על פי הדיווח בעיתון, השינוי לכאורה במדיניות הרוסית התרחש לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין קיבל הבהרה מג'ו בידן כי ארה"ב אינה מקבלת בהבנה את המשך התקיפות הישראליות בסוריה. גם את האמירה הזו צריך לקחת בעירבון מאוד מוגבל, ורק לאחרונה אמרו בכירים בצמרת המדינית־ביטחונית כי האמריקאים מבינים היטב את האינטרסים של ישראל להמשיך ולפעול נגד התבססות איראן וחיזבאללה בסוריה.

כך או כך, עד לשבוע האחרון, שבו יוחסו לישראל שתי תקיפות שונות בסוריה, לא דווח על תקיפות ישראליות בסוריה כ־45 יום קודם לכן. כך שבכל מקרה, הפרטים בכתבה שלפיהם הרוסים החלו לסייע לסורים באופן פעיל מתייחסים לכאורה לשתי התקיפות האחרונות. גורם רוסי שהתראיין לכתבה טען כי הנושא עלה במסגרת פסגת הנשיא ביידן ופוטין שהתקיימה בז'נווה. לדבריו, בפגישה זו הבהירו האמריקאים כי הם אינם מרוצים מהמשך התקיפות הישראליות בסוריה, והם אכן החריפו את הטון נגד ישראל בסוגיה זו.

הגורם אף הוסיף כי באחת התקיפות האחרונות יורטו כל הטילים הישראליים בידי מערכות הגנה סוריות. עם זאת, לא ברור על פי הדיווח אם הופעלה במקרה זה מערכת טילי 300־S שבה יושבים קצינים רוסים לצד קצינים סורים. יש לציין כי המערכת הזו לא הופעלה בעבר נגד מטוסים ישראליים, ושקצינים רוסים לא השתתפו באופן אקטיבי בפעילות נגד מתקפות ישראל.

בכל מקרה, בישראל סבורים כי עיתוי הפרסום אינו מקרי, מאחר שבדרך כלל פרסומים מהסוג הזה נועדו להעביר מסר ולאותת לישראל על שינוי אפשרי במדיניות. ההערכה בירושלים היא שעצם קיום הבחירות הפיקטיביות לנשיאות, שבהן ניצח שלא במפתיע בשאר אל־אסד, היה מבחינת הרוסים סוג של מסר שהמלחמה בסוריה הסתיימה ושהם מצפים גם מאיראן וחיזבאללה לכבד את הריבונות הסורית ולצמצם את הנוכחות שלהם במדינה. סביר להניח שהפרסום האחרון מבטא מסר גם לישראל, שגם ממנה מצופה למתן את הפעילות שלה בסוריה.