בית המשפט העליון של מקסיקו קבע אתמול פה אחד כי הטלת עונשים בגין ביצוע הפלות, אינה חוקית. ארתורו זלדיבר, נשיא בית המשפט העליון במקסיקו, כינה את ההחלטה כתקדים היסטורי עבור כל הנשים. נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, סרב להתייחס להחלטת בית הדין וקרא לכבד את הפסיקה.

בפסיקתו ביטל בית המשפט מספר סעיפים בחוק נגד הפלות שחל במדינת קואווילה דה סרגוסה, שבצפון-מזרח מקסיקו. בעקבות כך, הודיעה מדינת המחוז כי לפסיקה יהיו השפעות רטרואקטיביות וכי יש לשחרר כל אישה שנכלאה בגין הפלה באופן מיידי. קרלה צ'יהאטל, פעילה חברתית מקומית אמרה לאחר ההחלטה כי "הצעד הזה שבר את הסטיגמה, אבל עדין צריך לשנות את ההיבט החברתי". 

פסיקה זו, מצטרפת לחוק שאושר בחודש ינואר האחרון בארגנטינה המתיר הפלה במהלך ב-14 השבועות הראשונים להריון. בעבר, ארגנטינה התירה הפלות רק במקרה של אונס, גילוי עריות, או סכנת חיים.

מנגד, לפני כשבוע, נכנס לתוקפו בטקסס חוק חדש שאוסר על הפלות אחרי השבוע השישי להיריון. על פי החוק החדש, עליו חתום המושל הרפובליקני גרג אבוט, נאסר על רופאים לבצע הפלות אם הם זיהו "פעימת לב עוברית עבור הילד שעדיין לא נולד", אלא אם מדובר במקרה חירום.

גרג אבוט (צילום: REUTERS/Lucas Jackson)
גרג אבוט (צילום: REUTERS/Lucas Jackson)


החוק גם קובע כי לא רשויות המדינה הן שיפעלו נגד רופאים ומרפאות, אלא האזרחים. כך יוכלו להגיש תביעות אזרחיות נגד מי שמבצעים הפלות או מסייעים להן והפיצויים על כל הפלה יכולים לעמוד על עשרת אלפים דולר לפחות. בעקבות כך, במקסיקו מעריכים כי פסק הדין המקומי עשוי להוביל לכך שנשים אמריקאיות יחליטו להגיע למדינה על מנת לבצע הפלה.  

מקסיקו היא אחת מהמדינות הקתוליות הגדולות ביותר, כשלמעלה מ-80 אחוזים מכלל התושבים המדינה הם קתולים. לאורך השנים, מאות נשים מקסיקניות, עניות בעיקר, הועמדו לדין בגין הפלה וכמה עשרות עדין כלואות בבתי הכלא.