משטרת פולין ומוזיאון אושוויץ פתחו בחקירה, אחרי שאנשי הצוות באתר מחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ־בירקנאו איתרו כתובות גרפיטי שרוססו על מספר צריפים וכללו סיסמאות אנטישמיות.

בהודעה של מנהלי אתר ההנצחה נאמר כי אנשי הצוות גילו ביום שלישי כתובות באנגלית ובגרמנית שרוססו על תשעה צריפי עץ בסקטור BIIa, שם הוחזקו עצירים גברים. ההודעה ציינה כי הסיסמאות כללו שתי התייחסויות לברית הישנה שבהן נעשה שימוש על ידי אנטישמים, ובנוסף היו "סיסמאות הכחשה שמשכו תשומת לב מיוחדת".

המשטרה המקומית פתחה בחקירה, שכוללת גם ניתוח גרפולוגי של כתובות הגרפיטי, ובמוזיאון אושוויץ קראו לכל מי שהיה עד לתקרית או שיכול לזהות את המבצעים להעביר את המידע למחלקת הביטחון של האתר. רק לאחר סיום איסוף הממצאים המשחזרים יסירו את הכתובות מהמבנים. עוד ציינו במוזיאון כי מערכת האבטחה "מתרחבת באופן מתמיד", אולם בשל מגיפת הקורונה הצטמצם תקציב האתר.

"אנחנו מקווים שהאדם או האנשים שביצעו את המעשה המזעזע הזה יימצאו וייענשו", נמסר בהודעת המוזיאון. "תקרית כזאת - עבירה נגד אתר הזיכרון - היא מעל הכל התקפה מזעזעת נגד סמל של אחת הטרגדיות הגדולות ביותר בהיסטוריה האנושית, ומכה כואבת באופן קיצוני לזכר הקורבנות של מחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ־בירקנאו".

בתוך כך, הנציבות האירופית הציגה אסטרטגיה ראשונה מסוגה של האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות ולטיפוח החיים היהודיים והמורשת היהודית ביבשת, על רקע העלייה בגילויי השנאה כלפי יהודים. "האנטישמיות לא פסקה עם השואה. דורות אחרי סיום השואה האנטישמיות נמצאת בעלייה מטרידה - באירופה ומעבר לה", נאמר במסמך. "אנטישמיות אינה תואמת את ערכי היסוד של אירופה. היא מייצגת איום לא רק על הקהילות היהודיות והחיים היהודיים, אלא גם על חברה פתוחה ומגוונת, לדמוקרטיה ולדרך החיים האירופית. האיחוד האירופי נחוש לשים לכך סוף".

האסטרטגיה החדשה, שתהיה בתוקף לעשור הקרוב, כוללת שלושה נדבכים - מניעת כל גילויי אנטישמיות, הגנה על החיים היהודיים וטיפוחם וקידום מחקר וחינוך וזכר השואה. בין השאר האסטרטגיה כוללת מימון לגיבוש אסטרטגיות לאומיות למאבק באנטישמיות במדינות החברות, הקמת רשת אירופית שתאתר גילויי שנאה ברשתות החברתיות ותסיר אותם, שיפור האבטחה במבני דת, העלאת המודעות לחיים היהודיים באירופה והקמת אתרי זיכרון במקומות שקשורים לרדיפת היהודים בשואה.

"אנחנו רוצים לראות חיים יהודיים פורחים שוב בלב הקהילות שלנו", אמרה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. "האסטרטגיה הזאת מייצגת שינוי באופן שבו אנחנו מגיבים לאנטישמיות. אירופה יכולה לשגשג רק כאשר הקהילות היהודיות שלה מרגישות בטוחות ומשגשגות".

שר החוץ יאיר לפיד שיבח את הצגת האסטרטגיה. "מהלך זה משקף מחויבות לא רק למאבק בתופעת האנטישמיות המכוערת, אלא גם לביטחון הקהילות היהודיות", מסר. "האסטרטגיה היא אבן יסוד חשובה במאבק באנטישמיות, בקידום חינוך הדור הצעיר ובזיכרון השואה. אני מצפה לחיזוק שיתופי הפעולה בין ישראל לאיחוד האירופי בנושא זה".

גם יו"ר הכנסת מיקי לוי בירך על פרסום האסטרטגיה. "אנטישמיות היא רוע חברתי שמכרסם בערכי היסוד של כל חברה אזרחית", אמר. "מלחמה באנטישמיות היא אינטרס עולמי. אני קורא לכולם להצטרף אלינו בקרב החיוני והמוסרי הזה".