ד"ר עבד אל-קאדיר חאן, המדען שהפך את פקיסטן למדינה בעלת יכולת גרעינית וסייע להתפתחות תוכניות הגרעין של איראן, לוב וקוריאה הצפונית, מת היום (ראשון) בבית חולים בגיל 85, כתוצאה מסיבוכים של נגיף הקורונה.

חאן אושפז בבית החולים לפני כשבועיים אחרי שנדבק בקורונה, אולם אחרי שקיבל טיפול הוא שוחרר לביתו. אמש הידרדר מצבו והוא הובהל שוב לבית החולים באסלאמבאד, אולם הבוקר נקבע מותו.

חאן, שנולד בהודו ועבר לפקיסטן בגיל 15, קיבל את התארים האקדמיים שלו בתחום הנדסת החומרים באוניברסיטאות באירופה והחל את התמחותו בתחום העשרת האורניום בעת שעבד בחברה בהולנד.

לאחר הניסוי הגרעיני הראשון של הודו בשנת 1974, התגייס חאן כדי לסייע לארצו להשיג פצצה משלה מול האויבת המושבעת. שנתיים מאוחר יותר, הוא הקים את מעבדת המחקר תחת חיל ההנדסה ושימש המנהל והמדען הראשי שלה.

תחת פיקוחו, נבנתה תוכנית הגרעין של פקיסטן, תוך שימוש בטכנולוגיית ההעשרה באמצעות צנטריפוגות גז, ובמאי 1998 בוצע הניסוי הראשון שהפך את פקיסטן למדינה המוסלמית הראשונה בעלת יכולת גרעינית. בעקבות זאת, הפך חאן לגיבור לאומי וזכה לשלושה עיטורים נשיאותיים.

אולם חאן גם עמד במרכזה של סערה בינלאומית, כאשר התברר כי הוא הפעיל רשת שמכרה תרשימים של הצנטריפוגות וסודות גרעיניים נוספים לאיראן, ללוב ולקוריאה הצפונית, ובכך תרמה להתפתחות תוכניות הגרעין שלהן.

הנשיא פרבז מושארף העניק לו חנינה בשנת 2004 אחרי שחאן הודה במעשיו בפומבי, אולם המדען נאלץ להישאר במעצר בית במשך שנים. עם זאת, בהמשך חזר בו חאן מהצהרותיו והאשין כי מושארף הכריח אותו לקחת עליו את האשם בשביל ה"אינטרס הלאומי".

מנהיגי פקיסטן פרסמו הודעות הספד לאחר שנודע על מותו של חאן. "האומה שלנו אהבה אותו בגלל התרומה הקריטית שלו להפיכתנו למדינה גרעינית", כתב ראש הממשלה, אימרן חאן. "זה סיפק לנו הגנה נגד שכנה גרעינית אגרסיבית גדולה יותר. עבור העם בפקיסטן, הוא היה סמל לאומי".

הנשיא ד"ר עריף אלבי ציין שהוא הכיר את חאן מאז שנת 1982. "הוא סייע לנו לפתח הרתעה גרעינית שהצילה את המדינה ואומה מוקירת תודה לעולם לא תשכח את שירותיו בהקשר הזה", אמר.