גורמים בבית הלבן מנסים לתאם פגישה וירטואלית בין הנשיא ג'ו ביידן למנהיג סין שי ג'ינפינג. הגורמים מסרו היום (שישי) ל"רויטרס" שהם מקווים שיצליחו להראות לעולם כי וושינגטון תוכל לנהל באחריות בין היחסים בין המעצמות היריבות. 

ניסיונות אלה באים ברקע אמירות דיפלומטיות חריפות של ממשל ביידן נגד סין. בכירים בארה"ב סבורים כי התקשרות ישירה עם שי, שגיבש את השלטון בבייג'ינג במידה שלא נראתה מאז מאו זדונג, היא הדרך הטובה ביותר למנוע את היחסים בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם להיגרר לעימות.

בהתחשב במגבלות הקורונה המקומיות בסין ובחוסר הרצון של שי לנסוע, אמרו הגורמים כי וושינגטון מכוונת לשיחת ועידה בוידיאו בין ביידן לשי ב-6 בנובמבר.

הבית הלבן מסר אתמול כי ארצות הברית לא שינתה את מדיניותה לגבי טייוואן, והנשיא שביידן נשבע לדבוק במחויבותו להגן על האי. "יש לנו התחייבות לעשות זאת", אמר ביידן כאשר נשאל על ידי CNN אם ארצות הברית תפעל להגנת טייוואן.

לפני כחודש, הנשיא ביידן שוחח טלפונית עם שי ג'ינפינג, כך מסר הבית הלבן, זאת לאחר נתק של כמעט שבעה חודשים.

בהודעה שהבית הלבן מסר לתקשורת, נכתב כי השניים מקיימים "דיון רחב, אסטרטגי, הכולל תחומים בהם האינטרסים מתכנסים ובהם האינטרסים, הערכים והפרפסקטיבות שונים". 

בתקופה האחרונה שמה של סין נקשר למספר סערות בינלאומיות, בהן המשבר האחרון עם טיוואן. לפני כשבועיים, נשיא סין שי ג'ינפינג לממש מהלך שהוגדר כ"איחוד מחדש" עם טיוואן, אם כן לא הזכיר באופן מפורש שימוש אפשרי בכוח פיזי. הדברים נאמרים לאחר שבוע מתוח במיוחד מול מדינת האי. 

נשיאת טייוואן, צאי אינג-וון, הבהירה כי ארצה "לא תיכנע ללחץ", אחרי שנשיא סין, שי ג'ינפינג הכריז אתמול כי בייג'ינג נחושה להחזיר את האי לשליטתה המלאה בצל המתיחות הגואה באזור.