יומיים אחרי האיום לסלק עשרה שגרירים מערביים מהמדינה בשל קריאתם לשחרר פעיל אזרחי ידוע מהכלא, הודיע היום (שני) נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי הדיפלומטים "תיקנו את הטעויות שלהם" כאשר הודיעו כי הם מחויבים להימנע מהתערבות בענייניה הפנימיים של טורקיה.

ארדואן הודיע ביום שבת כי הוא הורה למשרד החוץ לגרש את השגרירים של עשר מדינות - ארה"ב, גרמניה, קנדה, דנמרק, פינלנד, צרפת, הולנד, ניו זילנד, נורבגיה ושבדיה - בשל קריאתם המשותפת לשחרר את עוסמאן קבאלה, אחד הפילנתרופים המובילים בטורקיה ופעיל בולט בחברה האזרחית, שמוחזק במעצר ללא משפט על עבירות נגד המדינה מאז 2017.

מוקדם יותר היום, פרסמו עשר השגרירויות בחשבונות הטוויטר שלהן הודעת הבהרה שבה ציינו כי הן "מצייתות לסעיף 41 של אמנת וינה ליחסים דיפלומטיים" שקובעת כי הדיפלומטים לא יתערבו בענייניה הפנימיים של המדינה המארחת.

ישיבת הממשלה הטורקית בראשותו של ארדואן הייתה אמורה היום להוביל ליישום החלטת הסילוק של השגרירים, אולם ההודעה המשותפת שינתה את תמונת המצב. ארדואן ציין כי הקריאה לשחרור קבאלה הייתה "עלבון עבור מערכת המשפט, התובעים, עורכי הדין וכל חברי מערכת המשפט", אולם קיבל בברכה את ההודעה החדשה, כשהוא מסמן כי המשבר הנוכחי עומד להסתיים ללא הצעד הדיפלומטי החריג שהיה מחריף את יחסיה המתוחים של אנקרה עם מדינות המערב.

"המטרה שלנו היא לא לגרום למשבר, אלא להגן על כבודה של טורקיה וגאוותה", אמר הנשיא הטורקי בתום הישיבה. "היום, עם ההצהרה של השגרירויות, הן חזרו בהן מהטעויות שביצעו. אנחנו מאמינים שהשגרירים האלה יהיו יותר זהירים כעת. אני גם רוצה להבהיר שכל מי שאינו מכבד את העצמאות של המדינה שלנו, לא יכול לחיות במדינה הזו, בלי קשר לתואר שלו".