בצל הירידה החדה בתמיכה הציבורית בנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועל רקע המבוי הסתום בקידום החקיקה בגבעת הקפיטול, ניצבים היום ביידן ומפלגתו בפני מבחן קריטי עם בחירות לתפקיד המושל בווירג'יניה, שנה לפני בחירות האמצע לקונגרס. 

המועמד הדמוקרטי טרי מקאליף ינסה להיבחר מחדש לתפקיד שבו כיהן בשנים 2014 ל־2018. מולו מתייצב גלן יאנגקין, לשעבר מנכ"ל קבוצת קרלייל לניהול הון פרטי, שינסה להיות המועמד הרפובליקני הראשון שמנצח בהתמודדות מדינתית בווירג'יניה מאז 2009. הסקרים לקראת הבחירות הצביעו על קרב צמוד עם יתרון קל ליאנגקין. 

גלן יאנגקין (צילום: רויטרס)
גלן יאנגקין (צילום: רויטרס)

ההצבעה מגיעה כאשר ביידן ניצב באחת התקופות המורכבות מאז נכנס לבית הלבן לפני יותר מתשעה חודשים, כאשר השבוע הגיעה התמיכה הציבורית בו ל־42% בלבד, לעומת 53% באפריל. 

התחלואה בקורונה ירדה אומנם בצורה חדה, אולם המשבר בשרשרת האספקה העולמית שמאיים על חג המולד הקרוב והמאבקים הפנימיים בקרב הדמוקרטים שמונעים את קידום יוזמות החקיקה בתחומי התשתיות, הרווחה והאקלים - תורמים לחוסר שביעות הרצון מתפקוד הנשיא. 

בכירי הדמוקרטים - בראשם ביידן, סגניתו קמלה האריס והנשיא לשעבר ברק אובמה - קיימו עצרות לצדו של מקאליף בימים האחרונים, בניסיון להמריץ את המצביעים. 

טרי מקאליף (צילום: רויטרס)
טרי מקאליף (צילום: רויטרס)

החשש במפלגה הוא שהפסד שלהם במדינה הדרומית, שבה ניצח ביידן בקלות את דונלד טראמפ בשנה שעברה, יעניק לרפובליקנים רוח גבית לקראת הבחירות לקונגרס בשנה הבאה, כאשר הם ינסו לבצע מהפך בבית הנבחרים ובסנאט. "לכל אחד מכם יש יכולת לקבוע מי יהיה המושל הבא, אבל גם להיכן המדינה תתקדם", הצהירה האריס בסוף השבוע. 

במקביל, יתקיימו בחירות בניו ג'רזי, כאשר הסקרים האחרונים מצביעים על יתרון של כ־9% לטובתו של המושל הדמוקרטי פיל מרפי על יריבו הרפובליקני ג'ק סיארטלי. 

אם מרפי ינצח הוא יהיה הדמוקרטי הראשון זה 40 שנה שנבחר לכהונה שנייה, וישבור את הרצף שבו מתמודד של מפלגת האופוזיציה מנצח כאשר יש נשיא מהמפלגה היריבה.