הסלמה בעימות של הרשויות בפולין מול הפליטים שמנסים לחצות את הגבול למדינה מבלארוס. אתמול דיווחה משטרת פולין כי אחד משוטריה נפצע קשה והוא סובל משבר בגולגולת בעקבות אבן שהושלכה לעברו על ידי אחד הפליטים. שר ההגנה הפולני האשים את הפליטים בתקיפת החיילים הפולנים ובניסיון לפרוץ בכוח לתוך שטח המדינה. לדבריו, החיילים משתמשים נגד אותם תוקפים בגז מדמיע בלבד ולא נוקטים באלימות. אתמול דווח כי הרשויות הפולניות משתמשות גם בזרנוקי מים נגד הפליטים.


למרות הדיווחים הקשים מפולין, בחוגי האיחוד האירופי בבריסל מתרבות בימים האחרונים ההערכות כי הפולנים מגזימים בכוונה בתיאור העימות עם הפליטים בניסיון לגרור את מדינות המערב לעימות מול רוסיה.גורם באיחוד טען כי "פולין שיגרה 15 אלף חיילים לגבול כדי לסייע לשוטריה, אבל היא מסרבת בתוקף לבקש עזרה מסוכנות שמירת הגבולות האירופית 'פרונטקס', שתפקידה להגן על גבולות האיחוד". 


עוד אמר כי "האיסור על התקשורת ועל ארגונים לא ממשלתיים להתקרב לאזור הגבול מונע הערכת מצב נכונה של האנשים הלכודים בין גדרות התיל הפולניים לכוחות הצבא בבלארוס וזה בעייתי מאוד". בבריסל גורסים כי הניסיון הפולני להציג "כמה אלפי פליטים בתור איום קיומי על ביטחון אירופה והמערב נועד לגרור את נאט"ו לתוך הסכסוך". הפולנים הדגישו אתמול מצדם כי המשבר "עלול להימשך שנים".

כוחות משטרה פולנים בגבול עם בלארוס (צילום: Leonid Scheglov/BelTA/Handout via REUTERS)
כוחות משטרה פולנים בגבול עם בלארוס (צילום: Leonid Scheglov/BelTA/Handout via REUTERS)


למרות שבאיחוד מכינים כעת חבילת סנקציות נגד אישים המקורבים לרודן ושליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, ישנה גם ביקורת על פולין כאמור, בין היתר בשל כוונתה לבנות חומה שתהווה מעין "גדר ביטחון" בגבול עם בלארוס. בינתיים, למרות שעד כה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הייתה המנהיגה המערבית היחידה ששוחחה עם לוקשנקו, ברוסיה שיבחו את המגעים הישירים "שנוצרו בין המנהיגים האירופים לבלארוס" כדי לבחון את הדרכים ליישוב המשבר.


בגרמניה הסבירו כי שיחותיהם של מרקל ולוקשנקו, ששוחחו שוב אתמול, עסקו בעיקר בצורך בסיוע הומניטרי לפליטים. בצרפת סיפרו כי השיחה הטלפונית הארוכה שנערכה השבוע בין הנשיאים פוטין ומקרון על משבר הפליטים בגבול הסתיימה בלי הסכמות.