מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי נפגש אתמול בטהרן עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדללוהיאן, שסירב להיפגש איתו בביקורו הקודם, ועם ראש הארגון לאנרגיה גרעינית של איראן מוחמד אסלמי.

הביקור נערך פחות משבוע לפני חידוש שיחות הגרעין בין איראן והמעצמות בווינה וערב כינוס חשוב של מועצת הנגדים של סבא"א, שייפתח היום ובו ידונו שוב בגינוי אפשרי לאיראן על אי־שיתוף פעולה עם פקחי הסוכנות והכשלתם במילוי תפקידם.


על פי הצהרותיו של גרוסי אחרי פגישתו עם אסלמי, תוצאות המגעים הן חיוביות. "עבדנו באינטנסיביות משעות הבוקר. אנו ממשיכים במגעינו כדי להגיע לעמק השווה. אנו מגבירים את מאמצינו לסיים את השיחות בנימה חיובית. אנו עובדים קשה מאוד", אמר. 


גורמים אירופים מניחים שאיראן "עשתה מחווה" לגרוסי, אך הצביעו, עם זאת, על כך שגם בביקורים קודמים, האחרון שבהם בספטמבר, חזר גרוסי עם תוצאות "חיוביות" שלא החזיקו מעמד. הגורמים מניחים שאיראן רוצה להשתמש בנשק הפיקוח במהלך השיחות בווינה בהתאם לכיוון התפתחותן, אך מאיימת כי אם יפורסם נגדה גינוי – היא לא תחזור לשיחות.

גרוסי וראש הארגון לאנרגיה גרעינית של איראן (צילום: Hadi Zand/ISNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS )
גרוסי וראש הארגון לאנרגיה גרעינית של איראן (צילום: Hadi Zand/ISNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS )


עם בואו הביע גרוסי את תקוותו כי איראן וסבא"א יעבדו יחדיו להעמקת שיתוף הפעולה ביניהן "תוך שקיפות מלאה". איראן מצדה הביעה עניין בשיחות "קונסטרוקטיביות" עם גרוסי, "כמו בביקורים הקודמים", אמר דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזאדה.

"הצענו תמיד לסבא"א להישאר בתחום שיתוף הפעולה הטכני ולא להניח למדינות מסויימות לנסות להשיג מטרות פוליטיות בשם הסוכנות לאנרגיה אטומית", איים חטיבזאדה. במצב הנוכחי מונעת איראן מפקחי הסוכנות להתקין מצלמות במתקן לבניית צנטריפוגות חדישות בכארג', שניזוק בחבלה שיוחסה לישראל. גם באתרים האחרים היא אינה מניחה לסבא"א לפענח את החומרים שצילמו המצלמות, אלא משאירה אותם ברשותה.