נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ועמיתו הסיני, שי ג'ינפינג, הציגו היום (רביעי) חזית אחידה מול מדינות המערב, כאשר הנשיא הסיני הביע תמיכה בדרישותיו של פוטין לקבל ערבויות מהמערב שלא לאיים על גבולות רוסיה.

שני המנהיגים קיימו שיחת וידיאו שנמשכה קרוב לשעה וחצי, השיחה הראשונה ביניהם מאז יוני האחרון. הם פתחו את המפגש בחיוכים ובנפנופי ידיים הדדים וכינו אחד את השני "חברי היקר". מהקרמלין נמסר כי השניים שוחחו "על כל הסוגיות הדחופות והחשובות שעל סדר היום".

"תשלם מחיר נורא": ביידן מאיים על פוטין ומעלה את רף המתיחות

השיחה התקיימה על רקע המתיחות הגוברת בין רוסיה וסין לבין המערב. ארה"ב ובעלות בריתה התריעו מפני תגבור הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה והזהירו מפני תוצאות "קשות" אם תתבצע פלישה, בעוד שהם גינו את הפגיעה של סין בזכויות אדם ואת האיומים נגד טייוואן. במהלך השיחה, הביע שי תמיכה בדרישתו של פוטין לקבל מהמערב ערבויות ביטחוניות באירופה והשניים גינו את הבריתות הצבאיות החדשות באסיה והפסיפיק והאשימו כי הן נועדו לערער את היציבות של משטר אי הפצת נשק גרעיני.

פוטין ושי לא הסתירו את החזית האחידה ביניהם, המשך המגמה של הברית האסטרטגית המתחזקת בשנים האחרונות. "אני רואה את היחסים האלה כמודל אמיתי של שיתוף פעולה בין מדינות במאה ה-21", אמר פוטין. "מודל חדש של שיתוף פעולה נוצר בין המדינות שלנו, שמבוסס בין השאר על עקרונות של אי התערבות בעניינים הפנימיים וכבוד לאינטרסים של השני, נחישות להפוך את הגבול המשותף לחגורה של שלום נצחי ושכנות טובה".

הנשיא הרוסי הוסיף כי "התיאום הקרוב של רוסיה וסין בפעולות שלהן בזירה הבינלאומית, גישה משותפת ואחראית לפתרון הבעיות הדחופות של העולם, הפכו למרכיב משמעותי ביציבות בזירה הבינלאומית". "אנחנו תורמים ליצירתו של סדר עולמי צודק המבוסס על החוק הבינלאומי", הכריז.

שי שיבח את פוטין על התמיכה הרוסית בארצו והבהיר שהיחסים בין בייג'ינג לבין מוסקבה יישארו יציבים וחזקים. "לאחרונה, באירועים שונים, הערכת מאד את היחסים בין סין לבין רוסיה, וקראת להם דוגמה לקשרים בין מדינות במאה ה-21, תמכת בתוקף במאמצים של סין להגן על אינטרסים לאומיים והתנגדת בנחרצות לניסיון לתקוע טריז בין המדינות שלנו. אני מעריך את זה", אמר.

הנשיא הסיני גם ציין כי "העולם נכנס לתקופה של מערבולת ושינוי גדול" והדגיש כי יש "לעשות מאמצים נוספים כדי להגן על האינטרסים הביטחוניים של שתי המדינות ביעילות רבה יותר". הוא האשים כי "יש כוחות שמתערבים בעניינים הפנימיים של סין ושל רוסיה בתירוץ של דמוקרטיה וזכויות אדם", התרסה לעבר ועידת הדמוקרטיות שאירח הנשיא ביידן בשבוע שעבר.

מול החרם הדיפלומטי של ארה"ב ובעלות בריתה נגד אולימפיאדת החורף בבייג'ינג בפברואר הקרוב, הצהיר פוטין כי הוא מתכוון לקבל את הזמנתו של שי ולהגיע לטקס הפתיחה ולהיפגש עם עמיתו הסיני באופן אישי. "אין לי ספק שמשחקי החורף האולימפיים יתקיימו ברמה הגבוהה ביותר", אמר. "בסין יודעים איך לעשות את זה".

בתוך כך, קנצלר גרמניה החדש, אולף שולץ, הזהיר היום את רוסיה מפני הפרת גבולותיה של אוקראינה, אולם קרא לאיחוד האירופי גם לקדם דיאלוג עם מוסקבה. "אנחנו מוכנים להיות מעורבים בדיאלוג חיובי", אמר שולץ בנאום ראשון בפני הבונדסטג בברלין.