נשיא קזחסטן, קאסים-ג'ומרט טוקאייב, הזהיר היום (רביעי) כי הוא יגיב ביד קשה להפגנות הגדולות במדינה אחרי שמפגינים הציתו את בניין העירייה באלמטי, העיר הגדולה ביותר בקזחסטן, ומצב חירום הוכרז בבירה נור-סולטן ובאזורים נוספים.

ההפגנות ברפובליקה המוסלמית שבמרכז אסיה, מהגדולות ביותר מאז העצמאות עם קריסת ברה"מ ב-1991, החלו אחרי שנהגים בעיר ז'נאווזן שבמערב המדינה מחו על הכפלת מחיר הגז הנוזלי שמשמש לתדלוק כלי רכב. ז'נאווזן גם הייתה המוקד של ההפגנות בדצמבר 2011 שבהן נורו למוות 16 מפגינים.

אתמול התרחבו ההפגנות לערים נוספות, כולל אלמטי ונור-סולטן, על אף השלג והטמפרטורות הנמוכות, ודווח על עימותים בין המפגינים לבין כוחות המשטרה שהשתמשו בגז מדמיע וברימוני גז. כמו כן, נרשמו שיבושים באינטרנט וכלי תקשורת ירדו מהאוויר.

הנשיא טוקאייב הכריז אמש על מצב חירום באלמטי ובאזורים נוספים והבוקר הוא קיבל את התפטרותה של הממשלה ומינה את עליחאן סמיילוב לראש הממשלה בפועל, ובנוסף הוא קבע מחיר גג חדש עבור הגז הנוזלי. טוקאייב הכריז כי ההתקפות על מבני הממשל "אינן חוקיות" והאשים כי "גורמים הרסניים רוצים לערער את היציבות והאחדות של המדינה".

מהומות בקזחסטן (צילום:  REUTERS/Stringer)
מהומות בקזחסטן (צילום: REUTERS/Stringer)

למרות זאת, המחאה נמשכה היום ברחבי המדינה עם דרישות להתפטרות הנשיא ולביצוע רפורמות פוליטיות. מפגינים הציתו את בניין השלטון המקומי באלמטי ומבני ציבור באזורים נוספים והתעמתו עם כוחות הביטחון. חלק מהסרטונים נראו מפגינים גם משתלטים על כלי רכב משטרתיים וצבאיים.

בעקבות זאת, נשא טוקאייב נאום נוסף לאומה אחר הצהריים והצהיר כי הוא לא מתכוון לעזוב את המדינה "בשום אופן". הוא גם הודיע כי הוא התמנה ליו"ר המועצה לביטחון לאומי, תפקיד שבו החזיק הנשיא לשעבר, נור-סולטן נזרבייב, גם לאחר פרישתו לפני שנתיים, ואיים כי תהיה "תגובה נוקשה" נגד ההפגנות כשהוא ציין כי היו גם הרוגים. "בקרוב אני אביא הצעות לשינוי פוליטי בקזחסטן", הבטיח טוקאייב מבלי לפרט.

קאסים-ג'ומרט טוקאייב (צילום: Sputnik/Evgeny Biyatov/Kremlin via REUTERS)
קאסים-ג'ומרט טוקאייב (צילום: Sputnik/Evgeny Biyatov/Kremlin via REUTERS)

נזרבייב (81) שלט ביד רמה בקזחסטן מאז עצמאותה עם קריסת ברה"מ בשנת 1991. גם לאחר פרישתו לפני שנתיים, הוא נחשב לאיש החזק במדינה, אולם באפריל שעבר הוא פרש מתפקיד יו"ר מועצת העם ולפני חודשיים הוא עזב את תפקיד יו"ר מפלגת השלטון נור אוטן, ואתמול הוא איבד את התפקיד האחרון שלו עם המינוי של טוקאייב ליו"ר המועצה לביטחון לאומי.

בשל מיקומה האסטרטגי של קזחסטן, ליד הגבולות עם רוסיה וסין, עוקבים במוסקבה מקרוב אחרי ההתרחשויות. מהקרמלין נמסר אתמול כי הרשויות בקזחסטן לא ביקשו סיוע רוסי בהתמודדות עם ההפגנות