בשיחות על החזרה להסכם הגרעין, הנמשכות בווינה, חלה תפנית בעמדת האיראנים: לאחר שקודם הם נקטו סחבת, כעת הם מפגינים יותר ויותר את להיטותם לחתום על חידוש ההסכם.

אירנ"א, סוכנות הידיעות הרשמית של איראן, מסרה כי ניתן לומר שלמרות "מורכבותן " של שיחות וינה, "החלה הספירה לאחור להחייאת הסכם הגרעין". זאת "הודות להתקדמות בשיחות הנמשכות".

התחדשות שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות. צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן אמר לערוץ אל־ג'זירה כי השיחות בווינה מתקדמות בכיוון הנכון, אך איראן דורשת להסיר את הסנקציות שנשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ הטיל עליה, וגם ערבויות לכך שלא יוטלו עליה סנקציות פעם נוספת. עוד אמר עבדולליהאן כי השיחות של איראן עם סעודיה מתפתחות באופן חיובי, וכי איראן מוכנה להשיב את היחסים התקינים באופן מיידי. לדבריו, בימים הקרובים ישובו נציגים איראנים לארגון לשיתוף פעולה אסלאמי הנמצא בג'דה שבסעודיה.

קודם לכן אמר עלי באגרי, ראש צוות האיראני למשא ומתן, כי השיחות בווינה "ממשיכות להתקדם" וכי עד כה ניתן, לדבריו, להעריך בחיוב את מהלכן. במקביל, לאחר שארה"ב האשימה רשמית את איראן בתקיפת כוחותיה בסוריה ובעיראק, מסר עיתון נורווגי מפי כתבו בעיראק, כי איראן קראה למיליציות התומכות בה להפסיק את תקיפותיהן נגד מטרות מערביות.

שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק אמרה במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתה האמריקאי אנתוני בלינקן, כי איראן "בזבזה הרבה אמון" שהוענק לה בשיחות וינה, שנכנסות עכשיו לשלב קריטי, וכי "לא נשאר זמן רב" כדי להחיות את הסכם הגרעין.

בינתיים טהרן שומרת על טון תוקפני כלפי ישראל. דובר משמרות המהפכה של איראן רמזאן שריף הזהיר את ישראל כי "אם תתקוף את מתקני הגרעין - היא תשלם מחיר כבד מאוד". לדבריו, "מתקני הגרעין שלנו מבוצרים היטב. יכולות הטילים שלנו הן קו אדום שלא ניתן למשא ומתן. ישראל יודעת היטב שלכיפת ברזל אין יכולת לעצור את הטילים שלנו".

שלשום דווח על פיצוץ מסתורי, כנראה של טיל, באזור קראג', ממערב לטהרן - שם נמצאים, בין היתר, מתקני ייצור סרכזות להעשרת אורניום. באיראן טענו כי מדובר ב"שיגור טילים במסגרת אימון שגרתי".

שר החוץ יאיר לפיד שוחח אתמול עם מזכיר המדינה האמריקאי. על פי הודעת מחלקת המדינה בארה"ב, השניים שוחחו על האתגרים שאיראן מציבה בפני המדינות. בלינקן עדכן את לפיד בהתקדמות שיחות הגרעין בווינה, ושב והדגיש פעם נוספת את המחויבות של הממשל האמריקאי לביטחון ישראל.

יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)


השבוע הציג לפיד עמדה מתונה יחסית לגבי שיחות הגרעין בווינה, ואמר כי ישראל מפעילה לחצים רבים בנושא הגרעין האיראני, ובעיקר בנוגע לצורך בהמשך הסנקציות נגד המשטר בטהרן. "אנחנו לא נגד כל הסכם, אבל צריך לדאוג שמדובר בהסכם טוב", אמר לפיד. "אנחנו במלחמת חפירות ליד שולחן הדיונים עם המעצמות כדי להשיג שיפורים בהסכם. משוחחים גם על מהו הסכם טוב".

לפיד ציין כי בזכות הנחישות והלחץ של המערכת המדינית בישראל, העולם מתייחס כעת לאיום האיראני בצורה רצינית הרבה יותר מאשר בעבר.
ההערכה הרווחת בישראל כעת היא שלא רק המעצמות, אלא גם איראן, מעוניינות לחתום על הסכם ביניים, שיוביל בסופו של דבר להסכם גרעין כולל, ולכן חשובים הפעילות האינטנסיבית והשיח עם האמריקאים, במקביל לשיחות הנערכות בווינה.