חברת NSO שוב בכותרות: עיתון "הניו יורק טיימס" דיווח היום (שישי) כי תוכנת הריגול של חברת הסייבר הישראלית NSO נמכרה לסעודיה בשנת 2017. על פי הפרסומים בעיתון, ישראל אישרה את מכירת התוכנה לממלכה, ולשימושה של סוכנות הביטחון הסעודית בפיקוח הנסיך מוחמד בן סלמאן.

על פי הדיווח, מרגע אישור המכירה, קבוצה קטנה של בכירים במערכת הביטחון בישראל, לקחו חלק בשיחות עם הסעודים, תוך "נקיטת אמצעים קיצוניים של סודיות", לדברי אחד המעורבים בשיחות. גורם ישראלי נוסף המעורה בדברים, סיפר כי התקווה הייתה להשיג הכרת תודה מהנסיך מוחמד, כאשר עבור דמי ההתקנה, שילמו הסעודים כ-55 מיליון דולר.

עוד נמסר כי לנתניהו היה רצון עז לשמח את הסעודים, ומעשה כזה היה מחזק את מורשתו כמדינאי שמחזק את הקשרים בין ישראל למדינות הערביות. זאת, טרם החתימה על הסכמי אברהם בספטמבר 2020. 

NSO (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
NSO (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

לאחר שפג תוקפו של הרישיון לשימוש בתוכנה בצד הסעודי, עלתה השאלה בקרב בכירים במשרד הביטחון אם לחדש אותו או לא. ללא הרישיון, חברת NSO לא יכלה להמשיך ולספק תחזוקה שוטפת לתוכנה. בעקבות כך, החלו שיחות רבות בין עוזריו של הנסיך מוחמד, בכירי NSO, המוסד ומשרד הביטחון, אך לא הצליחו להגיע לעמק השווה. לאחר מכן, ביצע יורש העצר שיחת טלפון דחופה לנתניהו, שעל פי הגורמים אישר את חידוש הרישיון. 

עד רגע השיחה עם סלמאן, נתניהו לא הכיר את המשבר המתבשל, ולאחר השיחה עם הנסיך, הורה מיד למשרד הביטחון לפעול לפתרונו. באותו הלילה, גורם במשרד הביטחון התקשר לחדר המבצעים של NSO על מנת שיפעילו מחדש את המערכות הסעודיות, אך בחברה סירבו לכך ללא אישור חתום מגורם מוסמך. מיד לאחר מכן הגיע למחשבי החברה האישור המיוחל, והתוכנה שבה לפעילות בסעודיה.

כזכור, בשבוע האחרון נחשף התחקיר שהסעיר את המדינה, לפיו נעשה שימוש בתוכנה ללא פיקוח ובקרה, על מנת לפרוץ לטלפונים של אזרחים. במשטרה טענו כי מרבית המקרים שצוינו בתחקיר – התבררו כלא נכונים. עם זאת, ועדת הכנסת החליטה על הקמת ועדת מיוחדת לעניין האזנות סתר. 

סערה נוספת שעברה החברה בשנה האחרונה, הגיעה בעקבות תחקיר של עיתון הגארדיאן, לפיו שורה של מדינות בעלות אופי אנטי דמוקרטי, רכשו את תוכנת "פגסוס" ועשו בה שימוש כדי לפרוץ למכשירי טלפון של עיתונאים, אנשי אופוזיציה ופעילי זכויות אדם, שלא לצורך סיכול פיגועי טרור או לחימה בפשיעה.

בתגובה לדיווח, מלשכתו של בנימין נתניהו נמסר: "הטענה שראש הממשלה נתניהו דיבר עם מנהיגים זרים והציע להם מערכות אלה בתמורה להישג מדיני או הישג אחר כלשה היא שקר מוחלט. כל המכירות של מערכת זו או מוצרים דומים של חברות ישראליות למדינות זרות נעשות באישור ובפיקוח של משרד הביטחון, כמתחייב עפ״י החוק הישראלי".