בעוד ארה”ב ואירופה לוחצות על חידוש שיחות הגרעין בווינה לסיבוב מסכם במטרה להגיע להסכם, איראן ממשיכה לצנן את ההתלהבות ולנסות להוציא לעצמה הישגים רבים ככל האפשר מהמצב שנוצר. שר החוץ האיראני חוסיין־אמיר עבדאללהיאן ערך שיחת טלפון עם הממונה על קשרי החוץ באיחוד האירופי ז'וזף בורל. הנציג האירופי אמר בשיחה שיש ציפייה שכל הצדדים יגיעו לווינה במטרה להשיג הסכם, ושיהיו מוכנים לשם כך לקבל החלטות. עמיתו האיראני אמר שאומנם היו התפתחויות חיוביות בשיחות, אך אלה עדיין לא עומדות בציפיות של טהראן.

לדברי עבדאללהיאן, באיראן מחפשים אחר "הסכם טוב", ובמקביל נחושים להגן על הקווים האדומים והאינטרסים הלאומיים שלהם. עבדאללהיאן סיפר שארה"ב שלחה לאיראן מסרים דרך מתווכים, ובהם טענה שיש לה רצון טוב להגיע להסכם. אך לדבריו, עד כה לא הגיעה שום יוזמה רצינית מכיוון האמריקאים בסבב הנוכחי של שיחות הגרעין.

הוא ציין שהחזרת ההקלות בעיצומים על איראן "טובה על הנייר, אבל מה שחשוב הוא מה שקורה בפועל". עוד אמר שר החוץ האיראני כי באיראן רוצים "הסכם טוב ולא הסכם ביניים", וכי האמריקאים לא הציבו שום תנאים מוקדמים. מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן עלי שמח'אני אמר מצדו כי למרות התקדמות מועטה בשיחות הגרעין – עדיין נותר מרחק גדול עד השגת איזון הכרחי בין המחויבויות של כל הצדדים לשיחות. הוא הוסיף שיש הכרח בהחלטות פוליטיות שיתקבלו בוושינגטון כדי להגיע לאותו איזון בין המחויבויות ולהשיג הסכם.

ג'וזף בורל (צילום: רויטרס)
ג'וזף בורל (צילום: רויטרס)

בתוך כך, התייחס אתמול בפתח ישיבת הממשלה השבועית ראש הממשלה נפתלי בנט לסוגיה האיראנית ואמר: "ראשית הצירים של האיומים על מדינת ישראל היא איראן. אנחנו כממשלה נושאים באחריות להתמודד עם הגרעין האיראני, וכמובן עוקבים מקרוב אחר המתרחש בשיחות וינה. עמדתנו ידועה וברורה – הסכם בתנאים המסתמנים יזיק להתמודדות עם תוכנית הגרעין. מי שחושב שהסכם יגביר את היציבות – טועה. הוא יעכב זמנית את תחום ההעשרה, אבל כולנו באזור נשלם על כך מחיר כבד וחסר פרופורציה".

בנט הוסיף כי "בשבועות האחרונים, דווקא בזמן המשא ומתן, איראן מגבירה את האגרסיביות שלה ומפעילה טרור שוב ושוב באזור, כפי שכולם ראו. כך מנהלים משא ומתן בנוסח טהרן. בימים אלה אנחנו סוגרים פערים ובונים את עוצמתה הצבאית של ישראל לשנים ואפילו לעשורים קדימה. ישראל תשמור בכל מקרה על חופש פעולה, עם או בלי הסכם. כל משקיע בר דעת מבין שההשקעה במשטר האיראני ובכלכלה האיראנית אינה השקעה נבונה, לא לטווח ארוך ואפילו לא לטווח בינוני".

בנט שוחח אמש עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. ודן איתו באתגרים האזוריים, בראשם התוקפנות האיראנית המתגברת ובצעדים לבלימת תכנית הגרעין האיראנית. ראש הממשלה הודה לנשיא על תמיכתו האיתנה בישראל באופן אישי ושל הממשל האמריקני כולו, בדגש על הסיוע האמריקני במימון כיפת ברזל, והזמין אותו ואת רעייתו ג'יל לביקור בישראל.