המתיחות במזרח אירופה: שר החוץ יאיר לפיד ערך היום (ראשון) תדרוך בעקבות החרפת המצב באוקראינה. בפתח דבריו, הבהיר לפיד כי במדינה נמצאים כעת 12 אלף ישראלים, מתוכם אלפיים סטודנטים כאשר חלק גדול מהמגזר הערבי. הוא הוסיף כי נכון לשעה זו, יש 6,000 ישראלים שטרם נוצר איתם קשר. 

"לפי גורמי מודיעין אמריקאים שעובדים איתנו יש לנו חלון זמן קצר להוציא את הישראלים - תחזרו לישראל לפני שהאירוע מסתבך. אנחנו מקווים שהמשבר ייפתר בדיפולימטיות אבל יש לנו מחוייבות כמדינה כלפי אזרחי ישראל ויהודים", המשיך. 

לדבריו, ישראל היא המדינה היחידה שלא הוציאה דיפלומטים מאוקראינה אלא תגברה, "נפגשתי היום עם סגנית שר החוץ האוקראיני, הגעתי להבנות שאם יהיה צורך נפתח משרד נוסף בלבוב, לבקשתי בשעות אלה ממש שר התיירות נפגש עם השגריר הרוסי כדי להתעדכן".

"אנחנו עובדים במתכונת חירום, חיתוכי מצב כל כמה שעות, מייצרים מעטפת למשפחות השליחים, מתכוננים לאפשרות של סגירת השמיים, כרגע לא נראה שהולך לקרות", הבהיר. 

צבא רוסיה (צילום: adim Yakubyonok/BelTA/Handout via REUTERS)
צבא רוסיה (צילום: adim Yakubyonok/BelTA/Handout via REUTERS)

כשנשאל מדוע ישראל שומרת על נייטרליות במשבר, השיב: "התגובה של ישראל לא שונה מתגובה של מדינות כמו גרמניה, הולנד או קוריאה, אנחנו דרגה אחת מתחת לתגובה האמריקאית,. לאוקראינים יש אינטרס מובהק שלא יקרה שום דבר אבל אנחנו נדע בימים הקרובים".

"העמדה שלנו אומרת שצריך לעשות כל דבר על מנת למנוע עימות רוסי-אוקראיני. יכול להיות שאני מפגין יותר זהירות משרי חוץ אחרים, וזאת בגלל העובדה שבשתי המדינות יש קהילות יהודיות גדולות שאנחנו צריכים לשמור עליהן. אבל העמדה הישראלית כמו כל המערב, היא לעשות הכל כדי להימנע מעימות מזוין", אמר. על האפשרות שישראל תהיה מתווכת בסכסוך הוסיף: "ישראל היא לא שחקן מעורב בעימות. לפיכך היא פועלת בזהירות".

אזרחים ישראלים שבים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)
אזרחים ישראלים שבים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך, התייחס לפיד לשאלה האם ההסלמה בגבול תביא לעיכוב המשא ומתן בשיחות הגרעין בווינה: "ההסלמה הזאת מפחיתה את הקשב של שיחות הגרעין. השיחות בווינה לא יובילו לעצירה או שינוי בגרעין האיראני, זה אחד האיומים הגדולים על שלום העולם ויש לנו אינטרס מובהק שהעולם יתייחס אליו בדרגת החומרה הזאת, וזה שיש הפחתת קשב לנושא האיראני הוא לא טוב לנו".

כשנשאל האם הוא עדיין מחזיק בהערכה שלא תהיה מלחמה, הגיב: "אני חושב שאפשר למנוע את העימות וצריך למנוע. הדרך לעשות הזה היא לא לוותר על המסלול הדיפלומטי ולגרום לצדדים לתקשר ביניהם. הערכות נחתכות כל יומיים, על פי נתונים שמיטבם משתנים. אבל בסופו של דבר ההערכה הבסיסית שלנו אומרת שאת העימות הזה ניתן למנוע".