בריטניה הודיעה  הערב (שישי) על העברת השגרירות שלה באוקראינה מחוץ לקייב הפצירה באזרחיה לעזוב את המדינה. "כל פעולה צבאית רוסית באוקראינה תשפיע קשות על יכולתה של ממשלת בריטניה לספק סיוע קונסולרי באוקראינה", נמסר.

מהלך זה מצטרף לצעדים האמריקאים שננקטו לפני כארבעה ימים במהלכם וושינגטון סגרה את השגרירות בבירת אוקראינה והעבירה אותה מערבה אל העיר לבוב השוכנת ליד הגבול הפולני. כמו כן, על פי דיווחים בכלי התקשורת האמריקאים משרד החוץ האמריקאי הורה על השמדת ציוד רשת ותחנות עבודה ממוחשבות וכן על פירוק מערכת הטלפון של השגרירות. כאשר מהלכים אלה יהפכו את שגרירות קייב לבלתי פעילה כמתקן דיפלומטי. 

קודם לכן, נציג המיליציה העממית של הרפובליקה של דונייצק דיווח כי מכונית התפוצצה במגרש החניה של בניין ממשלתי במרכז דונייצק. לא דווח על נפגעים או נזק למבנים סמוכים. על פי החשד הרכב שייך ככל הנראה לבכיר בממשל המקומי, אולם גורמים ביטחונים לא שוללים אפשרות שמדובר במכונית תופת.


מוקדם יותר הערב ,תושבים במזרח אוקראינה החלו להתפנות לכיוון מחוז רוסטוב ברוסיה. בכל רובע בעיר דונייצק יש נקודות בהן אנשים ימתינו לאוטובוסים, בנוסף מתבצע פינוי של ילדים מבתי היתומים. 
 
מנהיג הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, דניס פושלין, הודיע מוקדם יותר על פינוי המוני ומיידי של התושבים במזרח אוקראינה לאיזור מחוז רוסטוב שברוסיה. בהודעה שפרסם ברשתות החברתיות אמר פושלין כי "רוסיה הסכימה לספק מגורים לאנשים שעוזבים וכי יש לתת עדיפות לנשים, ילדים וקשישים. בעלי המפעלים והמוסדות צריכים לארגן את עזיבתם של משפחות העובדים".

נשיא אוקראינה ייתן בקרוב הוראה לצבא לצאת למתקפה וליישם את התוכנית לפלישה לשטח הרפובליקות העממיות דונייצק ולוהנסק. הכוחות המזוינים של הרפובליקה העממית של דונייצק, הם בעלי ניסיון בביצוע פעולות צבאיות ונמצאים בכוננות לחימה מתמדת. הם בעלי יכולת מלאה להגן על האוכלוסייה האזרחית והתשתיות. עם זאת, חייהם ובריאותם של אזרחינו עלולים להיות בסכנה במהלך ההפגזות של האויב". 

ראש הרפובליקה העממית של לוהנסק, ליאוניד פסצ'ניק, הוסיף ואמר: "על מנת למנוע נפגעים בקרב האוכלוסייה האזרחית, אני קורא לתושבי הרפובליקה שאין להם צווי גיוס לצאת לשטח הפדרציה הרוסית. בהקדם האפשרי". בעקבות כך, החלו אזעקות במזרח אוקראינה שמכריזות ככל הנראה על תחילת הפינוי.  
 

תושבים עוזבים את אוקראינה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
תושבים עוזבים את אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

בעקבות הפינוי ההמוני, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה לממשלה להעביר תשלום של 10,000 רובל לכל פליט המגיע לאזור רוסטוב. דובר הנשיא, דמיטרי פסקוב, אמר כי אינו יודע מה קורה בדונבאס על רקע הצהרותיו של פושילין. הוא גם ציין שהוא לא יודע אם זה סוכם עם מישהו.  מושל מחוז רוסטוב וסילי גולובב פנה לנשיא רוסיה בבקשה לספק סיוע חירום לאזור בשל הצפי לזרם גדול בלתי צפוי של פליטים. 

הנשיא הרוסי טען שהברית הצבאית בראשות ארה"ב עדיין לא "במצב רוח לעסוק בדאגות המרכזיות של מוסקבה", כלומר שלעולם לא יורשה לאוקראינה להצטרף לנאט"ו ושהברית תפסיק את כל הפעילות הצבאית במזרח אירופה. שר החוץ של אוקראינה דמיטרי קולבה אמר כי קייב אינה מתכננת פעולות התקפיות בדונבאס או חבלה בתעשייה הכימית באזור זה והדגיש כי קייב בעד פתרון המצב באמצעים דיפלומטיים.

מוקדם יותר היום הרפובליקה העממית של דונייצק הודיעה כי הכפר פטריבסקה הופגז בשעות הבוקר המוקדמת. רפובליקת מורדים אחרת, לוהנסק, דיווחה על מספר תקריות של ירי מרגמות באותו הזמן. ממשלת אוקראינה טענה מצידה כי המורדים ירו ארטילריה או מרגמות ארבע פעמים במהלך הבוקר. הצבא האוקראיני אמר אתמול כי אין בכוונתם לפתוח במתקפה על עמדות המורדים. בסך הכל דווח על 60 הפרות של הפסקת האש ביממה האחרונה. 

אתמול טענו בצבא אוקראינה כי כוחות הנתמכים על ידי רוסיה ביצעו ירי פגזים לעבר הכפר לוהנסק, ופגעו בגן ילדים. לא היו נפגעים באירוע. במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הפגזות נשמעו באזור נמל התעופה דונייצק והכפר אלנובקה במזרח אוקראינה. מוקדם יותר היום, רוסיה האשימה את אוקראינה בירי לעבר קבוצות בדלניות בשטחה.