הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, אחד המוסדות הפיננסיים המפורסמים בעולם, אפשר במשך עשרות שנים לפושעים ולפוליטיקאים שחשודים בשחיתות ובפשעים חמורים לנהל חשבונות ללא הפרעה - כך נטען בתחקיר חדש שמבוסס על הדלפה גדולה של נתוני הבנק. בקרדיט סוויס מיהרו להכחיש וטענו כי מרבית החשבונות כבר נסגרו.

התחקיר של היומון הגרמני סודויטשה צייטונג, בשיתוף עם עשרות כלי תקשורת מובילים אחרים ובהם הניו יורק טיימס והגרדיאן, נפתח בעקבות הדלפה של יותר מ-18 אלף חשבונות בנק של קרדיט סוויס בסכום כולל של יותר ממאה מיליארד דולר. חלק מהחשבונות נפתחו בשנות ה-40 של המאה שעברה, ויותר משני שלישים מהחשבונות המודלפים נפתחו מאז שנת 2000, אולם המידע אינו נוגע לפעילות הנוכחיות של הבנק.

המדליף המסתורי מסר כי הוא החליט להעביר את המידע כדי למחות נגד חוקי הסודיות הבנקאית בשווייץ, אותם כינה "בלתי מוסריים". "הטיעון של הגנה על פרטיות פיננסית הוא רק עלה תאנה שמכסה את התפקיד המביש של הבנקים השוויצריים בתור משתפי פעולה של מעלימי מס", אמר.

על פי התחקיר, יותר מאלפיים מהחשבונות שייכים לאישים וליישויות מוונצואלה, מרביתם קשורים לחברת הנפט הממלכתית שנחשדת בשחיתות. אחד מהם הוא סגן שר האנרגיה לשעבר, נרביס ויאלובוס, שעצור בספרד ומבוקש על ידי ארה"ב.

יותר מאלפיים חשבונות שייכים גם לגורמים במצרים, בעיקר תחת השלטון עד האביב הערבי. בין השמות של בעלי החשבונות נמצאים גמאל ועלאא מובארק, בניו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק, וראש המודיעין בתקופתו של מובארק, עומר סולימאן.

עוד נטען בתחקיר כי מלך ירדן, עבדאללה השני, החזיק בשישה חשבונות לפחות, בהם חשבון עם סכום של כרבע מיליארד דולר, בעוד המלכה ראניה החזיקה בחשבון נוסף. פרקליטים מטעמו של המלך אמרו בתגובה כי חלק גדול מההון בחשבונות הגיע מהירושה שקיבל מאביו, המלך חוסיין, וכי אין מסי ירושה בירדן.

שמות נוספים ברשימת בעלי החשבונות הם חאלד נזאר, שהיה שר ההגנה של אלג'יריה ולאחר מכן היה חבר בחונטה הצבאית שהואשמה במעצרים המוניים, בעינויים ובהעלמת אנשים, וראש המודיעין הפקיסטני לשעבר גנרל אחטר עבד א-רחמן חאן שסייע למודיעין האמריקאי במלחמה של המוג'הידין באפגניסטן ונגד הסובייטים.

מסוויס קרדיט נמסר בתגובה לתחקיר כי הבנק "דוחה בתוקף את הטענות וההתערבות בהליכים העסקיים של הבנק" וטען כי מרבית המקרים הם "היסטוריים", כאשר החוקים והתקנות לגבי הסודיות הבנקאית היו שונים מהמצב הנוכחי.

"על אף שאנחנו לא יכולים להגיב על יחסים על לקוחות, אנחנו יכולים לאשר שנעשו פעולות בהתאם למדיניות התקפה והדרישות הרגולטוריות בתקופות הרלוונטיות, וכי הסוגיות שהועלו כבר טופלו", נאמר בהודעה. "הטענות האלה בתקשורת נראות חלק ממאמץ מרוכז להשמיץ את הבנק ואת השוק הפיננסי בשווייץ, שעברו שינויים משמעותיים בשנים האחרונות".