כשהחלה מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914 מי שלא לקח חלק בקרב נאלץ לשבת בבית ולקוות לטוב, במידה ובכלל ידע שמתרחשת מלחמה. בזמן מלחמת העולם השנייה בשנת 1939 כבר היו קשרי מסחר בינלאומיים והידיעה על המצב כבר התפשטה ברחבי העולם, אך עדיין התמונות והתיעוד מזירת האירועים הופצו רק בדיעבד.

עכשיו, כשאנחנו בשנת 2022, הפיתוחים הטכנולוגיים שלנו כבר מספיק רציניים, ובנוגע ללחימה בין רוסיה לאוקראינה? כולנו, כולל כולנו, בעלי השפעה. הלחימה בין המדינות לא מתנהלת רק בשטח, והנפגעים הם לא רק מי שהיו בזירת הקרב. כאשר כל אחד ואחת מאיתנו מסתובב עם מצלמה ניידת שהולכת איתו בכיס לכל מקום, והחיבור להפצה עולמית כל כך רחב – אנו מכריזים בזאת על מלחמת הסטורי הראשונה בהיסטוריה!

מאזרחים תמימים, דרך חיילים ועד קודקוד המלחמה, ולדימיר פוטין, נראה שהכוח ברשתות החברתיות הוא חזק כמו נשק חם. אם בעבר לא היינו יכולים לדעת דבר על צורת הלחימה של האויב, התמונות והסרטונים שממלאים בימים האחרונים את עמודי הפייסבוק, האינטסגרם והטיקטוק נותנים חשיפה בלתי מוגבלת לסודות האסטרטגיים של שני צדי הגבול. התיעוד מהשטח מאפשר לכל אחד להציג את הזווית שלו, לטובה ולרעה, ונראה שהלוחמה הפסיכולוגית ברשת היא חלק בלתי נפרד מהלחימה הצבאית. 

מאז שפוטין הכריז על תקיפה באוקראינה, כוכבי רשת ומשפעינים רבים מכל רחבי הגלובוס הביעו את דעתם. חלק תמכו במנהיג הרוסי ועודדו את הפעולה הצבאית, אך רבים הביעו תמיכה והזדהות עם העם הנכבש והמאוים שנתון תחת אש כבדה. צעירה בשם ליסה, בתו של דובר הקרמלין של פוטין, דמיטרי פסקוב, שיתפה עם תחילת הלחימה פוסט מפתיע בסטורי שלה בו כתבה בדעה מנוגדת לגמרי מאביה: "לא למלחמה". כש-237 אלף העוקבים שלה נחשפו לפרסום החלה סערה סביב האמירה, בטענה שהיא "חותרת תחת השלטון הרוסי", בייחוד בגלל התפקיד של אביה. 

מלבדה, עוד משפעני רשת רוסים רבים דאגו לספר לעוקביהם את דעתם הנוקשה, שהוצגה בניגוד גמור למוצא וללאום שלהם. כמו למשל הטיקטוקר ניקי פרושין, שמרבה בימים האחרונים להעלות ל-764 אלף העוקבים שלו הפגנות תמיכה באוקראינה ומשתף את דעתו הפוליטית. ההשפעה של כוכב הרשת הרוסי, וכמוהו עוד אלפים, יכולה לשנות את מערך הלחימה בשטח ולגרום לעוד מתושבי רוסיה להתקומם נגד החלטת הממשל.

כוכב רשת רוסי יוצא נגד השלטון וקורא לתמוך באוקראינה (צילום: טיקטוק)

אבל עזבו אתכם מדעות לכאן או לכאן, שבהחלט מקבלות במה בעידן המדיה החברתית ומטלטלות את היחסים בין המדינות – אנחנו כאן בשביל התיעוד מהשטח. המצב ברחובות אוקראינה לא פשוט, מספר ההרוגים רק הולך ועולה, בתים ובניינים שלמים הושמדו ואזרחים חפים מפשע מוצאים את עצמם במרכז האקשן. אותם האזרחים התמימים מנצלים את שהותם ברגעי האימה, שולפים את הטלפונים ומצלמים כל מה שקורה בשידור חי מרגעי האמת. 

מכוסה בדם אחרי שביתה הופצץ (צילום: Getty images)
מכוסה בדם אחרי שביתה הופצץ (צילום: Getty images)

למשל התמונה שכאן למעלה, בה ניתן לראות אמא חסרת אונים שתועדה כשפניה מכוסות בדם, רגעים ספורים אחרי שהבניין בו התגוררה פוצץ בידי הכוחות הרוסים. התמונה הקשה הופצה ברשת והפכה לסמל החמלה העולמית על אזרחי אוקראינה, כאשר עליה נכתב: "אנחנו רק רוצים לחיות". 

רגעים נוספים שתועדו על ידי מצלמות הכיס שלנו היו רגעי תקיפה אכזריים של הצבא הרוסי, בהם הקורבנות וסביבתם דיווחו מזירת האירוע. סרטון שפורסם בטוויטר, מהמפורסמים ביותר של המלחמה, מציג רגע בו טנק רומס כלי רכב פרטי שנסע על הכביש. התיעוד הקשה, שבמזל לא הסתיים באסון בנפש, הציג ברשתות את הזווית של אנשים שהיו בתוך בניין בסמוך למקום והבחינו במתרחש. הזוי לחשוב שסרטון כל כך דרמטי, שמציג רגע לא פחות ממחריד, התפשט בכזו קלות ברחבי האינטרנט והגיע אפילו לעיניהם של ילדים שגולשים באפליקציות. 

טנק רוסי רומס רכב פרטי בקייב (צילום: טיקטוק)

כך, באמצעות הנגישות לטלפונים משני צדי המתרס, כל אחד ואחת מהיושבים בבית על הספה יכול להרגיש שהוא חלק בלתי נפרד מהלחימה. אנו יכולים ממש לצפות באירועים בזמן אמת, להיות נגישים למידע שלא היה גלוי בפנינו בעבר ובעיקר להציג את עמדותינו בנושא. אם ובמקרה לא נתקלתם עדיין בתיעוד כלשהו של המצב הבטחוני הקשה באוקראינה, הנה לפניכם מספר מהסיטואציות שנתפסו בעדשת המצלמה וקיבלו את בעלות הכלל:

@smokeys.polo Better than any Russian on the field #ww3 #ukraine #russia #war #ukrainewar #russiavsukraine #theukranianreaper ♬ new tank. tour intro - colin

@apimagess #war #ukraine #russia #prayforukraine🇺🇦 #putin ♬ Slava Ukraine - WAZZAGG

@drewpavlou Putin will lose #ukraine #foryou #aussie ♬ original sound - DrewPavlou

@oldrowofficial SOME FARMER JUST STOLE A TANK IN UKRAINE LMAOOOOOOOOO 😂😂😂 #ukraine #fyp #russia ♬ original sound - Old Row

@staystrongukrainee #ukraine #army #fyp #fyyyyyyyyyyyyyyyy #RUSIA #emotional ♬ Twenty One Pilots Hometown Slowed Sad Part - Blasteran MaLaikat

אז אחרי שצפיתם בקמצוץ מהסרטונים והתמונות שהציפו את הרשת בימים האחרונים, בטח קיבלתם שמץ של מושג איך מתנהלת הלחימה. מצחיק לחשוב שבעבר אירועים ביטחוניים מהסוג הזה, ואפילו בסדר גודל רציני יותר, היו נשמרים בין גבולות המדינות המעורבות, כמעט בלי שהעולם החיצוני ידע עליהם. כעת, לא רק שלא שכחו לעדכן גם אותנו, אלא גם נתנו לנו את הכוח להיות חלק, להיחשף לאירועים בשטח ואפילו להביע את דעתנו בנושא. ברור שיכולות להיות למצב שכזה גם חסרונות, כמו פייק ניוז למשל, אך נראה שהפעם לרשתות החברתיות יש תפקיד חשוב - ואפילו אקצין ואומר מכריע - בתוצאה הסופית ביחסים בין מדינות העולם.