"מצפים מביידן לעוד סיוע": האם היכולת הצבאית הרוסית מוצתה עד סופה במלחמה באוקראינה, והאם הלחץ הכלכלי שמפעילות מדינות המערב על משטרו של ולדימיר פוטין, יצליחו למנוע הסלמה נוספת בפלישה? חברת הכנסת לשעבר ועמיתת מחקר במכון למדיניות ואסטרטגיה אוניברסיטת רייכמן, קסניה סבטלובה, הביעה את דעתה בנושא הבוקר (רביעי) בשיחה עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm.

"פוטין לא נרגע, זה בן אדם שאוהב להיות בשליטה", טענה בתחילת דבריה. "כרגע נראה שהמצב לא בדיוק בשליטה כי לפחות לפי העדכונים שאנחנו שומעים התכנון שלו היה לכבוש את קייב תוך זמן קצר. עכשיו העסק הזה הולך ומסתבך".

"מצד אחד, יש לו את החשש להפוך את אוקראינה לסוריה, ולפי המומחים שלנו, הרוסים עדיין לא הפעילו את כל הכוח", המשיכה. "השאלה היא מה יבוא לפני כן, איזושהי כניעה אוקראינית או שהוא יתקדם וירחיב את הפעולה שלו. כנראה שהייתה לפוטין הערכה שזה יהיה כיבוש מהיר, טיול בפארק, למרות שלפי כל ההערכות שהיו, הצבא האוקראיני בשנים האחרונות התכונן. כמו שאנחנו מתכוננים לאיזשהו סכסוך עם האיראנים, ככה האוקראינים שאיימו עליהם בלי סוף, גם הם התכוננו", אמרה עוד.

מפגינים נגד רוסיה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים נגד רוסיה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)

"מאבק חייהם"

"אין אחד שלא מתגייס עכשיו, שלא רץ ומציע את עצמו, גם אם הוא עבר את הגיל. זאת הרוח", טענה סבטלובה. "גם אם הוא (פוטין) יכתוש את קייב, ויהפוך אותה לדמוי של אידליב בסוריה, האנשים האלה לא יפסיקו. הוא לא יוכל להחיל עליהם שליטה. כיבוש אפקטיבי לא יהיה שם. האנשים שם שנאו את הרוסים גם לפני כן ועכשיו זה הפך למאבק חייהם".

קסניה סבטלובה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
קסניה סבטלובה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

האם הלחץ ששאר המדינות מפעילות על רוסיה בהכרח יעצרו את המלחמה? לדעתה של חברת הכנסת לשעבר לא כך הדבר: "כפי שאנחנו יודעים מסנקציות ואיך זה משפיע על משטרים הן פוגעות ביכולות כלכליות לאורך טווח אבל הן לא מרתיעות מפני עשיית רע ובמצב הנוכחי האוקראינים מצפים מביידן להרבה יותר סיוע והתחשבות. גם מהאירופאים והם אומרים להם שהם ידעו שהתגבשו תוכניות והם לא קיבלו את הדברים לפני כן. כשאתה מנסה להתחמק מהמלחמה אתה מקבל גם את המלחמה וגם את הבושה".