המלחמה על אדמת אוקראינה נכנסה הבוקר (ראשון) ליומה ה-18, כאשר הרשויות באוקראינה דיווחו כי שמונה טילים שוגרו לבסיס צבאי סמוך לעיר לבוב שבצפון-מערב המדינה. במקביל, משרד ההגנה הרוסי טען כי הכוחות הרסו 3,687 מטרות צבאיות מאז החלה הפלישה. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

היסטוריון הצבאי, פרופ' דני אורבך, שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והעריך את הסיכויים שינסו לחסל את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין: "זה תרחיש שהסבירות אליו היא מאוד מאוד נמוכה. מערכות האבטחה על מנהיגים מודרניים ועל פוטין בכלל הן מאוד כבדות ומתוחכמות, בוודאי שעל דיקטטורים כמוהו. צריך לציין שב־20 השנה האחרונות היו מעט מאוד התנקשויות פוליטיות מוצלחות של מנהיגים. אפשר לספור אותן על כף יד אחת, ובדרך כלל במדינות לא מפותחות, במדינות לא ממש מודרניות".

"הישיבה בשולחן הארוך, זה בעיקר בגלל החרדות שלו מקורונה. הוא גם היפוכונדר. וצריך לציין שאפילו האוויר שלו בארמון שלו, נבדק כל הזמן לרעלנים ופתוגנים. הוא לא נוסע הרבה, טועמים לו את האוכל, ואין אף שירות ביטחון אחד שאחראי על ביטחונו, למה? החשש הוא שמישהו משירות הביטחון יתנקש בנשיא", הוסיף.

"לצד שירות הביטחון הפדרלי יש גם את משמר הקרמלין, ובין היתר הוא מפקח על חתרנות של יתר השירותים", אמר אורבך והוסיף כי "הסיכוי הטוב ביותר הוא התנקשות מהמעגל הפנימי, מישהו שכבר עבר את כל הסינונים. סביר להניח שאחד המאבטחים. אני לא מעריך שזה לא יכול לקרות, זה קורה, זה קרה, אני מעריך שהסיכויים הם נמוכים".

בהמשך, התייחס לסיכוים שינסו לחסל את נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, "חיסול של זלנסקי, כמובן יותר קל, מכיוון שיש לו פחות אמצעים לאבטחה והוא גם לא דיקטטור, אבל הוא מאובטח היטב. ואפשר לומר לזכותו שנכשלו שלוש ניסיונות התנקשות בו. אם פוטין רוצה או לא רוצה, אנחנו לא יכולים לקרוא את המחשבות של פוטין, אנחנו יודעים שהיו ניסיונות. אני משער שהוא דווקא מאוד רוצה כי זה מתאים לאסטרטגיה שלו, לסיים את המלחמה מהר". 

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

בהתייחסו לשאלה האם יש משמעות דרמטית לשינוי ההיסטוריה בעת התנקשות במנהיג, אמר אורבך כי "זה מאוד תלוי בשאלה עד כמה המשטר ריכוזי. ככל שהמשטר פחות ביורוקרטי, יותר ריכוזי, יותר תלוי בכריזמה של אדם אחד, ככה יותר סיכוי שיתחילו מאבקי ירושה. במקרה של פוטין זה משטר מאוד ריכוזי, מאוד תלוי בו אישית. לכן אם הוא ימות, סביר להניח שהמשטר ידרדר למאבקי ירושה, זה מאוד טוב לאוקראינים".

"סיכולים ממוקדים, בדיוק כמו התנקשויות פוליטיות, יעילות מאוד בארגונים שמבוססים על מנהיגים מאוד ספציפיים, למשל הטליבאן בזמנו, אל־קאעידה התנקשו במנהיג של הברית הצפונית באפגניסטן אחמד שאה מסעוד וזה פגע בה מאוד קשה כי היא הייתה מאוד מבוססת על ההנהגה שלו. בארגונים כמו חמאס או ארגונים שהם יותר ביורוקרטיים, זה לא פוגע בארגון לטווח הארוך. זה פוגע בו בטווח הקצר וזה פשוט נותן נקודות במלחמת התשה מאוד ארוכה".

בסיום, העריך כי סיכול או התנקשות פוליטית באיראן רק תעכב את התגרענות המדינה. " ואני גם לא חושב שלמישהו יש יומרות שהתנקשויות או סיכולים ימנעו את תוכנית הגרעין האיראנית", סיכם. 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm