נשיא פורטוגל חתם היום (רביעי) על צו להגברת הפיקוח הממשלתי על הליכי אזרחות לצאצאי גירוש ספרד ופורטוגל. הצו מוסיף דרישות חדשות להוכחת הקשר בין המבקשים לפורטוגל, כתנאי לקבלת אזרחות מהמדינה. לפי פרסומים, הכללים החדשים יאכפו בקרוב ויחולו ככל הנראה על כל הבקשות החדשות.

בין היתר, התקנות החדשות ידרשו הוספת מסמכים שמוכיחים קשר אמיתי ומדיד בין המבקשים לבין פורטוגל, למשל הוכחה של ביקורים רבים שנעשו במדינה לאורך תקופת חיים או בעלות על שטח אדמה. כל זאת, בנוסף למסמכים אשר יוכיחו מוצא ישיר ממגורשי חצי האי האיברי. 

הצו שנחתם לא יוחל רטרואקטיבית. כלומר, האזרחות לא תישלל מאלו שכבר קיבלו אותה, והתקנות החדשות לא יחולו על אלו שכבר נמצאים בתהליך. אולם, התקנות ישפיעו על אלו המעוניינים להגיש בקשה להתאזרחות מעתה ואילך.  

בגרסה קודמת של הצו, שלא עברה לשלב חקיקה, המבקשים נדרשו לרכוש נדל"ן במדינה כדי לקבל אזרחות. הנוסח הסופי של הקריטריונים החדשים יפורסם בהמשך. 

נתונים שפרסם משרד המשפטים של פורטוגל מראים כי מעל 80,000 יהודים נמצאים כעת בתהליך לקבל אזרחות פורטוגלית, כ- 90 אחוז מהם ישראלים. האזרחות מתקבלת מתוף חוק שהעבירה פורטוגל ב-2013, המאפשר ליהודים צאצאי גירוש ספרד ופורטוגל להפוך לאזרחי המדינה.

לאחרונה, עלו חשדות כי רב הקהילה היהודית בפורטו, סייע למיליונר רומן אברמוביץ' להשיג אישור שהעניק לו אזרחות פורטוגלית בניגוד לחוק. הרב נעצר והוגש נגדו כתב אישום והקהילה בפורטו הודיעה שהיא "לא מעוניינת יותר לשתף פעולה" עם שלטונות פורטוגל, והיא משהה את חלקה בהליך הענקת אזרחות פורטוגלית. 

איתי מור, מייסד מועדון הדרכון הפורטוגלי, מסביר כי "הטיוטה לשינוי החוקי של חוק האזרחות הפורטוגלי המבקשת להסדיר את הפרוצדורה להוצאת האזרחות יושבת על שולחן הנשיא מזה כחודשיים. כפי שפורסם בפורטוגל, הנשיא חתם על הטיוטה בתחילת מרץ - אך היא טרם פורסמה וכלל לא ברור מה הנוסח הסופי שלה.

"אנחנו נמצאים בתקופה של שינויים שהיו צפויים מראש ולכן ההמלצה שלנו היא להגיש את הבקשות לקבלת אזרחות כמה שיותר מהר. על אף סגירת הפעילות של הקהילה היהודית בפורטו, ניתן להפנות בקשות של לקהילה היהודית של ליסבון שעדיין פתוחה לקבלת מבקשים. ההמלצה היא לא לחכות."