מדלן אולברייט, דיפלומטית אמריקאית ממוצא יהודי שהייתה מזכירת המדינה ה-64 של ארה"ב, הלכה לעולמה בגיל 84 לאחר מאבק במחלת הסרטן.

"כואב לנו הלב להודיע שד"ר מדלן ק. אולברייט, שרת החוץ ה-64 של ארה"ב והאישה הראשונה שכיהנה בתפקיד זה, נפטרה מוקדם יותר היום. הסיבה הייתה סרטן. היא הייתה מוקפת במשפחה וחברים. הפסדנו אמא, סבתא, אחות, דודה וחברה אוהבת", אמרה משפחתה בהצהרה.

אולברייט הייתה האישה הראשונה שכיהנה בתפקיד שרת החוץ של ארה"ב, הייתה הפנים של מדיניות החוץ האמריקאית בעשור שבין סיום המלחמה הקרה לבין פיגועי ה-11 בספטמבר ועזרה לנווט את מדיניות החוץ המערבית לאחר המלחמה הקרה. היא הייתה האישה הבכירה ביותר בהיסטוריה של הממשל האמריקאי עד אותה עת.

היא כיהנה כפרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת ג'ורג'טאון. היא החזיקה בתואר דוקטור מאוניברסיטת קולומביה ובמספר תארים של כבוד. כמו כן היא כיהנה כיושבת ראש הדירקטוריון של המועצה לענייני חוץ בארה"ב. במאי 2012 הוענקה לה מדליית החירות הנשיאותית מידי הנשיא ברק אובמה.

מדלן אולברייט (צילום: רויטרס)
מדלן אולברייט (צילום: רויטרס)

אולברייט הייתה דמות מרכזית בממשלו של הנשיא ביל קלינטון, ושימשה בתחילה כשגרירת ארה"ב באו"ם לפני שהפכה לדיפלומטית הבכירה של האומה בקדנציה השנייה שלו. היא דגלה בהרחבת נאט"ו, דחפה את הברית להתערב בבלקן כדי לעצור רצח עם וטיהור אתני, ביקשה לצמצם את התפשטות הנשק הגרעיני, ודגלה בזכויות אדם ודמוקרטיה ברחבי העולם.

היא הייתה הפנים של מדיניות החוץ של ארה"ב בעשור שבין סיום המלחמה הקרה למלחמה בטרור ופיגועי ה-11 בספטמבר 2001, עידן שכינה הנשיא בוש כ"סדר עולמי חדש". 

באותה תקופה ארה"ב בנתה קואליציות בינלאומיות ומדי פעם התערבה צבאית כדי להחזיר משטרים אוטוקרטיים, במיוחד בעיראק ובבלקן, ואולברייט - "אידיאליסטית פרגמטית" מזוהה בעצמה שטבעה את המונח "רב-צדדיות אסרטיבית" כדי לתאר את מדיניות החוץ של ממשל קלינטון - שאבה מניסיונה כמי שגדלה במשפחה שברחה מהנאצים והקומוניסטים באירופה באמצע המאה ה-20 כדי לעצב את השקפת עולמה.

היא ראתה בארה"ב את "האומה הכרחית" בכל הנוגע לשימוש בדיפלומטיה המגובה בשימוש בכוח כדי להגן על ערכים דמוקרטיים ברחבי העולם. "אנחנו עומדים גבוה ואנחנו רואים רחוק יותר ממדינות אחרות לעתיד, ואנחנו רואים את הסכנה כאן לכולנו", אמרה ל-NBC ב-1998. "אני יודעת שהגברים והנשים האמריקאים במדים מוכנים תמיד להקריב למען חופש, דמוקרטיה ואורח החיים האמריקאי".

מדלן אולברייט (צילום: רויטרס)
מדלן אולברייט (צילום: רויטרס)

אולברייט נולדה בשם מאריֶה יאנה קורבֶּלוֹבה בפראג שבצ'כוסלובקיה בשנת 1937, לאב הדיפלומט הצ'כי יוזף קורבל ולאמה אנה (שפיגלובה). היא גדלה כנוצרית-קתולית לאחר שהוריה המירו את דתם מיהדות במטרה לברוח מרדיפות. "מדליין" היה גרסה צרפתית ל"מדלנקה", כינוי צ'כי שסבתה נתנה לה. אולברייט אימצה את השם החדש כשלמדה בבית ספר שווייצרי.

בשנים 1936–1939 היה אביה בשליחות דיפלומטית מטעם צ'כוסלובקיה בבלגרד, יוגוסלביה. בעקבות החלטת ועידת מינכן על חלוקת צ'כוסלובקיה במרץ 1938, ובשל קשריו של אביה עם הנשיא אדווארד בנש, מצאה משפחתה מקלט בלונדון. רבים מקרוביה היהודים בצ'כוסלובקיה נספו בשואה, ביניהם שלושה שנרצחו באושוויץ. למרות זאת היא אמרה שנודע לה על מוצאה היהודי רק בבגרותה. 

לאחר המלחמה משפחתה חזרה לצ'כוסלובקיה, אולם הם עברו לארה"ב ב-1948, לאחר שהקומוניסטים השתלטו על המדינה, והתיישבו בדנוור. אביה לימד באוניברסיטת דנוור ויסד את בית הספר ללימודים בינלאומיים שם. בין תלמידותיו הייתה קונדוליזה רייס, לימים מזכירת המדינה.

אולברייט הפכה לאזרחית ארה"ב ב-1957. היא למדה מדעי המדינה במכללת וולסלי ובסיום לימודיה במאי 1959 התחתנה עם העיתונאי ג'וזף מדיל פטרסון אולברייט. לזוג נולדו שלוש בנות. הם התגרשו ב-1982. אולברייט למדה וקבלה תואר שני ודוקטורט מאוניברסיטת קולומביה.

בשנים 1976 עד 1978 הייתה עוזרת של הסנאטור אדמונד מאסקי ומ-1978 עד 1981 הייתה חברת צוות בבית הלבן ובמועצה לביטחון לאומי בממשלו של ג'ימי קרטר, והייתה אחראית לחקיקה הקשורה למדיניות חוץ. ב-1982 מונתה כפרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת ג'ורג'טאון. היא נבחרה כמרצה מצטיינת ארבע פעמים.

במערכות הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-1984 ו-1988 שמשה כיועצת לענייני חוץ למתמודדים מטעם המפלגה הדמוקרטית, שאמנם הפסידו במירוץ, אך הדבר חיזק את מעמדה הציבורי כמומחית בנושאים אלה.

מדלן אולברייט (צילום: רויטרס)
מדלן אולברייט (צילום: רויטרס)

אולברייט מונתה לשגרירת ארה"ב באומות המאוחדות, על ידי ביל קלינטון, זמן קצר לאחר בחירתו כנשיא. היה זה תפקידה הדיפלומטי הראשון. לאחר בחירתו לתקופת כהונה שנייה כנשיא מונתה למזכירת המדינה, והייתה כאמור האישה הראשונה בתפקיד.

אולברייט הייתה אחראית לשינוי עמדת ארה"ב בסוגיות הקשורות ליוגוסלביה, אזור אותו הכירה היטב. בזמנה התחוללה מלחמת קוסובו, במסגרתה ניסו כוחות נאט"ו לאלץ את הממשלה הסרבית להביא לקץ מלחמת האזרחים בקוסובו בין הצבא של הרפובליקה הפדרלית של יוגוסלביה וכוחות פרה-צבאיים סרביים לבין צבא שחרור קוסובו. המבצע היה כרוך בהפצצות רחבות היקף על יוגוסלביה. סרבים רבים ראו באולברייט כבעלת עמדות עוינות לסרביה.

בתקופת כהונתה כמזכירת מדינה עסקה אולברייט בקידום הסכמי השלום במזרח התיכון. בין השאר, השתתפה בשיחות השלום בין ישראל לאש"ף שהובילו להסכם וואי ובשיחות בין ישראל לסוריה בוועידת שפרדסטאון. בשנת 2000 אולברייט הייתה לאחד הפוליטיקאים המערביים הבכירים שפגשו את קים ג'ונג-איל, מנהיג קוריאה הצפונית. 

ב-25 באוקטובר 2005 הופיעה אולברייט ככוכבת אורחת בסדרת הטלוויזיה "בנות גילמור". היא שיחקה בתפקיד עצמה כשהיא מופיעה בחלום של רורי בתור אמה, לורליי, בזמן מריבה בין השתיים. 

שר החוץ יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הערב הלכה לעולמה מדלן אולברייט דיפלומטית ותיקה, ידידת ישראל והאישה הראשונה שכיהנה כמזכירת המדינה של ארה״ב. אולברייט הובילה קו תומך בישראל והדגישה את מחוייבותה של ארה״ב לשמירת היחסים האסטרטגים וליתרונה היחסי של ישראל. היא הייתה - והיא עדיין, השראה לכולנו. יהי זכרה ברוך".

יו"ר נעמת חגית פאר מסרה: ״מדלן אולברייט ניפצה תקרות זכוכית עבור נשים רבות בפעילותה ארוכת השנים ובתפקודה כאישה הראשונה שכיהנה כמזכירת המדינה של ארה״ב. היא הייתה ידידת ישראל ולוחמת למען צדק ושלום״.