גורמים באוקראינה טענו היום (רביעי) כי למרות הבטחותיה של מוסקבה להפחית את המתקפות באזור הבירה קייב, וצ'רניהיב הנצורה שמצפון לה, כי המתקפות עדיין נמשכות, גם אם ישנם סימני נסיגה בשטח. אולכסיי ארסטוביץ', יועצו של הנשיא וולודימיר זלינסקי, הזהיר כי התוכנית של מוסקבה היא להעביר את החיילים מאזור קייב (החזית הצפונית) - למזרח המדינה. מטרת המהלך, לדבריו, היא לנסות ולכתר את הצבא האוקראיני, אשר עיקר כוחותיו מוצבים באזור הזה, בלחימה מול המורדים הפרו רוסים בחבל דונבאס. במקביל, ארגון הסיוע לפליטים של האו"ם עידכן כי מספר הפליטים שנמלטו מאוקראינה עבר את רף הארבעה מיליון.

בתוך כך, הקרמלין בירך על כך שאוקראינה פרסמה בכתב את דרישותיה לסיום הסכסוך. "עם זאת, עדיין אין סימנים לפריצת דרך אפשרית", הסביר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, בשיחה עם עיתונאים. הוא הוסיף כי "רוסיה לא שמה לב לשום דבר מבטיח, אנחנו עומדים בפני תקופה ארוכה של עבודה". כך למעשה, דובר הקרמלין סותר את הדברים שאמר אמש שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, אשר טען כי נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות בין המדינות. 

כזכור, אתמול מסרו הנציגים האוקראינים לשיחות מול רוסיה, כי קייב הציעה לאמץ מעמד נייטרלי בתמורה להבטחות ביטחוניות, כלומר היא לא תצטרף לנאט"ו או תארח בסיסים צבאיים אך תהיה מוגנת ב"סעיף 5" של נאט"ו. עוד הוסיפו כי ישראל, פולין, קנדה, טורקיה עשויות להיות בין ערביות הביטחון של אוקראינה תחת מערכת חדשה. עוד הוסיפו הגורמים כי ההצעות של אוקראינה כללו גם תקופת התייעצות של 15 שנים לגבי מעמדו של חצי האי קרים שסופח אשר יוכלו להיכנס לתוקף רק במקרה של הפסקת אש מוחלטת.

שיחות המשא ומתן בטורקיה בין רוסיה לאוקראינה  (צילום: Handout via REUTERS)
שיחות המשא ומתן בטורקיה בין רוסיה לאוקראינה (צילום: Handout via REUTERS)

במקביל, מוסקבה הודיעה על החלטתה לקצץ באופן דרסטי את פעילותה הצבאית בקייב ובצ'רנייב באוקראינה. שר הההגנה אלכסנדר פומין אמר כי המהלך נועד "להגביר את האמון בשיחות", זאת לאחר שמספר סבבים של משא ומתן לא הצליחו לעצור את מה שהפך למסע התשה עקוב מדם. עם זאת, הוא לא הזכיר אזורים אחרים שבהם נראו קרבות קשים, כולל סביב מריופול בדרום מזרח, סומי וחארקוב במזרח וחרסון ומיקולאיב בדרום.

מנהל המשא ומתן מטעם מוסקבה אמר כי יבדוק את ההצעות האוקראיניות וידווח עליהן לנשיא פוטין, והדגיש כי פגישה בין הנשיאים זלנסקי ופוטין אפשרית רק אם העסקה תחתם על ידי משרדי החוץ. זאת, בניגוד לבקשתם של צוות המו"מ האוקראיני.