שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב הצהיר כי המטרה של המלחמה באוקראינה היא "לסיים את השליטה האמריקאית המוחלטת", והדגיש כי אין כוונה לקיים הפסקת אש כדי לקדם את שיחות השלום.

אחרי שבמוסקבה הצהירו כי "המבצע הצבאי המיוחד" נועד לבצע "דה־נאציפיקציה" של אוקראינה והשתלטות על כל אזור דונבאס, הוסיף אתמול לברוב מטרה נוספת.

"המבצע שלנו נועד לשים קץ להתרחבות הבלתי מוגבלת ולמסלול הבלתי מוגבל של ארה"ב ומדינות מערביות נוספות תחתיה לשליטה מוחלטת בזירה הבינלאומית", אמר בראיון לטלוויזיה הממלכתית.

מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

לברוב התריס כי ארה"ב יצאה בעבר למלחמה בעיראק והכירה בעצמאות קוסובו ללא משאל עם, תוך שהיא מסרבת להכיר בעצמאות חצי האי קרים, אולם היא לא מוכנה לקבל את העמדה הרוסית לגבי "ניאו־נאצים ואולטרה־קיצונים שצמחו ליד הגבולות שלנו ועשרות מעבדות ביולוגיות שהוקמו תחת פיקוח הפנטגון". "לא מרשים לנו להגיב לאיום הזה, בדיוק על הגבולות שלנו, לא מעבר לאוקיינוס", אמר לברוב.

הוא גם ציין כי ארצו לא תפסיק את הפעילות הצבאית לפני שיושג הסכם, אך הדגיש כי המשא ומתן צריך להימשך. "אני לא רואה סיבה לא להמשיך בשיחות, אף שהצד האוקראיני נוטה להתחמק, לפעמים חוזר בו ודוחה מה שהוסכם עליו רק יומיים קודם", האשים. לברוב הוסיף: "אבל יש לנו סבלנות".

מהצד השני של המתרס העריך אתמול נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי רבבות בני אדם נהרגו בעיר הנצורה מריופול מאז תחילת המלחמה, והזהיר כי הרוסים מרכזים רבבות חיילים לקראת המתקפה הגדולה במזרח המדינה. "זה יהיה אחד הקרבות הקשים ביותר", אמר. "יהיה יותר מקרב אחד. אנחנו חושבים שיהיה גל חדש במלחמה הזאת".

בתוך כך התכנסו אתמול שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי כדי לדון בהמשך הצעדים נגד רוסיה ובסיוע לאוקראינה. שר החוץ של האיחוד ז'וזפ בורל, ששב בסוף השבוע מביקור בקייב ובבוצ'ה, הפציר במדינות החברות לספק לאוקראינה את אמצעי הלחימה הנדרשים "בתוך ימים", בעוד שר החוץ האירי סיימון קובני עדכן כי חבילת הסנקציות הבאה עשויה לכלול חרם נפט על רוסיה, אולם עדיין לא ברור אם המהלך יעבור לנוכח התנגדותה של הונגריה.

מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

בורל הזהיר כי המלחמה בדונבאס תגבר בימים הקרובים. על חרם הנפט אמר כי הוא יצטרך לבוא "במוקדם או במאוחר". שרת החוץ של גרמניה אנאלינה ברבוק אמרה כי אוקראינה זקוקה לכלי נשק נוספים והזהירה מפני השלכות הלחימה על אספקת המזון העולמית. היא גם הבטיחה שהאיחוד האירופי יפסיק בהדרגה יבוא דלקי מאובנים מרוסיה.

שר החוץ של הולנד וופקה הוסטרה אמר גם הוא שכל הסנקציות נמצאות על השולחן, כולל על נפט. קנצלר אוסטריה קרל ניהאמר, שנפגש אתמול עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה, אמר: "חשתי חובה לפגוש את פוטין כדי להפוך כל אבן בחתירה לסיים את הסכסוך או לפחות לקדם הליכים הומניטריים עבור אזרחים באוקראינה. זה לא היה ביקור חברי".

ניהאמר ציין כי שיחתו עם פוטין הייתה מאוד ישירה, פתוחה וקשה, וכי המסר החשוב ביותר שהעביר לנשיא רוסיה היה שהמלחמה באוקראינה חייבת להסתיים משום שבמלחמה יש רק מפסידים.

שר החוץ של אוסטריה אלכנסדר שלנברג התייחס לפגישה ואמר: "מוטב לומר לנשיא רוסיה פנים אל פנים שהוא הפסיד במלחמה הזאת". אבל לפי ההתרחשויות לא נראה שפוטין מתכוון לסיים את המלחמה. בכיר ביטחוני אמריקאי אמר: "ארה"ב רואה אינדיקציות לכך שרוסיה שולחת אספקה מחודשת וכוחות נוספים לחבל דונבאס. נראה שרוסיה מחזקת את עמדותיה צפונית־מערבית לדונייצק. חלק מהחיילים שנסוגו מקייב לבלארוס נעים כעת מזרחה.

ה"טיימס" הלונדוני ציטט אתמול גורמים רשמיים שהעריכו כי פינלנד ושוודיה צפויות להגיש את הבקשה להצטרפות לברית נאט"ו כבר ביוני הקרוב, כאשר פסגת מנהיגי הברית תתקיים במדריד.

במוסקבה מיהרו לשלוח אזהרה מפני התרחבות נוספת של נאט"ו על גבולותיה של רוסיה. "התפשטות נוספת לא תביא עוד ביטחון ליבשת האירופית", התריע דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב.