הפלישה לאוקראינה: סגן שר החוץ האוקראיני הודיע היום (שלישי) כי בוצעה עסקת חילופי שבויים עם רוסיה, במסגרתה השיבו 60 חיילים ו-16 אזרחים. במקביל, לטענת משרד ההגנה האוקראיני, מטרת המתקפה החדשה של רוסיה במזרח המדינה היא לכבוד את לוהאנסק ודונייצק, ליצור קשר יבשתי בין שתי הטריטוריות לבין קרים ולהרוס את הכוחות המזויינים במדינה.

ראש עיריית חרקוב, איגור טרשקוב, אמר בראיון לרשת CNN כי הפצצות נגד האזרחים בלתי פוסקות. "במהלך הימים האחרונים, הוגברו התקיפות לעבר אזרחים. רבים נפצעו וחלקם לצערינו, נהרגו. במהלך היומיים האחרונים נהרגו 15 בני אדם, כולם בתקיפה אחת ונפצעו יותר מ-50", כך לטענתו.

בתוך כך, ראש המטה הכללי של אוקראינה הודיע אמש כי "השלב השני של המלחמה החל", כאשר אזעקות נשמעו ברחבי הערים במדינה. במקביל, נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, הודיע כי המתקפה הרוסית באזור דונבאס החלה בנוסף לדיווחים על הפצצות והפגזות בכל אזורי החזית, כולל פיצוצים בחרקיב ובמיקולייב. הנשיא הדגיש כי "אנו יכולים לומר בוודאות - רוסיה החלה בתקיפה בדונבאס, לקרב הזה היא נערכה זמן רב".

בצבא האוקראיני מסרו כי מטרת המתקפות האגרסיביות מצד רוסיה היא השגת שליטה מלאה בחזית המזרחית, הכוללת את המחוזות הבדלניים דונבאס ודונייצק.

בתוך כך, כוחות המשטרה באוקראינה העריכו כי כאלף אזרחים, בהם נשים, ילדים ומבוגרים, תופסים מכסה במפעל פלדה ומתכת "אזובסטאל" בעיר מריופול, כך על פי הודעת ראש המטה של המשטרה המקומית. בשעות הצהריים הצבא הרוסי קרא למתבצרים להיכנע בתוך זמן קצר "אם ברצונם לחיות".

יתר על כן, מתאם הסיוע של האו"ם לעניינים הומינטריים בחירום, הבהיר מוקדם יותר היום כי הפסקת אש הומניטרית בין אוקראינה לרוסיה "אינה נראית באופק". לדבריו של מרטין גריפית', יתכן כי המהלך יקרה בשבועות הקרובים, אך שלל שינוי בטווח הזמן המיידי. הוא הוסף כי הדבר אינו בראש מעיניה של רוסיה בשלב זה. 

הבוקר, המודיעין הבריטי עדכן כי בכירים בצבא הרוסי חוששים מהזמן שייקח להכניע את עיר הנמל, מריופול. הצבא האוקראיני הצליח להאט בצורה משמעותית את התקדמות של הרוסים למקומות אחרים. כמו כן, מאמצי הכיבוש גרמו להרס נרחב של תשתיות ואבדות משמעותיות בקרב האוכלוסיה. 

הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

בנוסף לכך, במודיעין הבריטי ציינו כי דפוס הלחימה הרוסי בעיר, דומה לדפוס הלחימה במלחמת צ'צ'ניה השנייה ב-1999 ובמלחמת האזרחים בסוריה ב-2006, זאת בניגוד לטענות של משרד ההגנה במוסקבה בחודש פברואר כי רוסיה לא תפגע בערים או באוכלוסיה באוקראינה.

נציין כי הקרב על השליטה בערים המזרחיות והדרומיות באוקראינה הוא השלב האחרון במלחמה שנמצאת כעת בשבוע השמיני שלה, כאשר רוסיה מנסה לבסס את אחיזתה באזור המספק נקודות גישה חשובות מבחינה אסטרטגית לים השחור ומחוצה לה. "העיר עדיין לא נפלה", אמר ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל. 

ההרס באוקראינה (צילום: מירב בן שלום חברת המשלחת ההומניטרית של עמותת ''יד עזר לחבר'' לאוקראינה)
ההרס באוקראינה (צילום: מירב בן שלום חברת המשלחת ההומניטרית של עמותת ''יד עזר לחבר'' לאוקראינה)

בהתאם לכך, לפני שבועיים דיווחו גורמים אמריקאים כי היעד שהציבה לעצמה רוסיה להשגת השליטת בדונבאס ובאזור מזרח המדינה הוא תחילת חודש מאי.

על פי אינדיקציות של המודיעין האמריקאי, פוטין מתכנן להכריז ב-9 במאי על "יום הניצחון" של רוסיה. מדובר בחג בולט בלוח השנה הרוסי, יום בו מציינת המדינה את הכניעה הנאצית במלחמת העולם השניה, במצעד ענק של חיילים וכלי נשק, מעבר לכיכר האדומה הסמוכה לקרמלין. הגורמים הרשמיים אף ציינו כי הנשיא ירצה לחגוג ניצחון כלשהו באותו יום.