ענקית הגז והנפט הרוסית, חברת "גזפרום", הודיעה היום (רביעי) באופן רשמי, כי הופסקה אספקת הגז לבולגריה ופולין בעקבות סירובן של אלו לשלם עבור המוצר במטבע המקומי, הרובל. בחברה הבהירו כי האספקה תחודש בתנאי שהתשולם יתבצע.

ממשרד האנרגיה של בולגריה נמסר בתגובה למהלך כי שיטת התשלום שהציעה רוסיה אינה תואמת את החוזה הקיים וכי זה מציב את בולגריה תחת "סיכון משמעותי". לדבריו, מדינתו מילאה את כלל מחויבויותיה וביצעה את כל התשלומים הנדרשים בזמן. בו בזמן, הממשל המקומי נוקט בצעדים ליצירת הסדר חלופי.

ראש ממשלת בולגריה, קיריל פטקוב, הגיב למהלך של רוסיה ואמר כי מדינתו תבחן את כלל החוזים מול "גזפרום", כולל אלו בהם סוכם כי יועבר גז לסרביה והונגריה מאחר ומדובר ב"סחיטה חד צדדית", כך לדבריו. הוא טען כי שוחח עם נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, שהתחייבה בפניו כי חברי הגוש בן 27 החברים יגיבו במשותף.

בפולין, השר הממונה על אבטחת האנרגיה הודיע בעקבות ההחלטה של רוסיה, כי המדינה תסיים את מסוף הגז הטבעי שלה מוקדם מהמצופה, בשנת 2025. לדבריו התהליך יואץ, לאחר ששנת היעד שנקבעה לסיום במקור הייתה 2027.

בבריטניה מיהרו לגנות את ההחלטה והבהירו כי המהלך יגרור נידוי כלכלי ופוליטי של רוסיה. "המהלך יוביל למשמעות הרסניות עבור רוסיה, ויגרור נידוי פוליטי, אך גם כלכלי", כך אמר סגן ראש הממשלה, דומיניק ראאב.

ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

נזכיר כי רק לפני כשבוע הכריזה "גזפרום" כי על אף האמברגו על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, היא תמשיך לשווק גז לאירופה לפי דרישה, אלא שכעת החברה החליטה לשנות החלטתה. מדובר בהסלמה משמעותית ביחסים בין המדינות מאז תחילת הפלישה לאוקראינה, שנוגעת בנקודה הרגישה – אספקת האנרגיה. הצעד הגיע כחלק מסירובן של המדינות להיענות לדרישתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לשלם עבור הנפט במטבע הרובל, לאחר שאירופה ראתה בכך צעד ש"יחזק את ידה" של רוסיה.

נשיא רוסיה הציג בתחילת החודש, לאחר כניסתן לתוקף של סנקציות רחבות היקף נגד מדינתו והקפאת מספר רב של נכסים, מערכת חדשה של תשלום עבור גז רוסי לצרכנים "ממדינות לא ידידותיות". לפיה הקונים חייבים לבצע תשלום במטבע המצוין בחוזה לחשבון עם 'Gazprombank', אשר לאחר מכן ממיר אותו לרובל, כך שההסדר הסופי עם הספק מתבצע במטבע רוסי.

לדברי עוזר הנשיא, תוכנית כזו מאפשרת לקרמלין להעביר פעולות כלכליות זרות לתחום השיפוט שלו ככל האפשר כדי להגן על עצמו מפני "החלטות לא לגיטימיות" של מדינות אחרות. הוא הדגיש כי נגד רוסיה מנהלת מלחמה כלכלית, שיוצרת סיכונים רבים. "האירופים, בתורם, רוצים לקבל גז ולא לשלם עבורו, אבל העברת התשלום הסופי לרובל לא תאפשר להם להקפיא כספים", אמר.