המעוז האחרון של מריופול נפל: מאות לוחמים אוקראינים החלו להתפנות ממפעל הפלדה אזובסטל אחרי מאבק הרואי של יותר מ־80 יום, וכעת יוכלו הרוסים להשלים את הרצף היבשתי בין חצי האי קרים לבין הגבול בין המדינות. משרד ההגנה הרוסי מסר אתמול כי 265 חיילים אוקראינים "הניחו את כלי הנשק ונכנעו", בהם 51 פצועים קשה, והם הועברו לשטחים שבשליטת הבדלנים במחוז דונייצק. בסרטונים נראו הלוחמים נושאים את אלונקות הפצועים לפני שעברו חיפושים על גופם והועלו לאוטובוסים.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מסר כי הנשיא ולדימיר פוטין "התחייב שהם יקבלו יחס בהתאם לחוקים הבינלאומיים". אבל הוא סירב לומר אם החיילים, בהם לוחמי גדוד אזוב שהרוסים מגדירים כ"נאצים", יקבלו יחס של פושעי מלחמה או אסירי מלחמה. האוקראינים אישרו כי יותר מ־260 לוחמים עזבו את המפעל, בהם יותר מ־50 פצועים, וכי הם נמצאים בשטח בשליטת רוסיה. סגנית ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורסצ'וק הבהירה כי מבצע הפינוי צפוי להימשך, אף שלא סיפקה פרטים על מספר הלוחמים שעדיין נמצאים במפעל. היא אף הדגישה כי המטרה היא להשיב אותם לאוקראינה בתמורה לשבויי מלחמה רוסים.

הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

מאות לוחמים מגדוד אזוב, מכוחות הנחתים ומיחידות נוספות התבצרו בתוך הבונקרים והמנהרות התת־קרקעיות במתחם הענק של מפעל הפלדה וניהלו לחימה עיקשת נגד הכוחות הרוסיים במשך יותר מ־80 יום, גם לאחר שמרבית עיר הנמל נפלה לידי הרוסים, וגרמו להם אבידות קשות.

עם הלוחמים היו גם מאות אזרחים, אך הם פונו מהמפעל לפני כעשרה ימים. בעקבות זאת, הגבירו הרוסים את ההתקפות האוויריות, הארטילריות והקרקעיות, גם באמצעות פצצות זרחן אסורות, בעוד באוקראינה לחצו על הקהילה הבינלאומית לסייע בפינוי הלוחמים. עם נפילתו של מפעל אזובסטל רוסיה משלימה את ההשתלטות על עיר הנמל האסטרטגית בדרום מזרח אוקראינה. בכך יתאפשר לרוסים ליצור רצף טריטוריאלי של יותר מ־800 ק"מ, מחצי האי קרים והעיר חרסון ועד המחוז הבדלני של לוהנסק והגבול הרוסי.