נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, החליט להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור, כך דווח הערב (שלישי) באתר פוליטקו. על פי הדיווח, ביידן הודיע על כך בשיחת טלפון עם רה"מ בנט בחודש שעבר והוסיף כי ההחלטה הינה סופית.

ראש הממשלה התייחס להחלטה ומסר: "אני מברך את הממשל האמריקני ובראשו ידידי, נשיא ארה"ב ג׳ו ביידן, על כוונתו להשאיר את משמרות המהפכה במקום הראוי להם - רשימת ארגוני הטרור. הנשיא ביידן הוא ידיד אמת של מדינת ישראל אשר דואג לביטחונה ולביצור עוצמתה".

"בחודשים האחרונים הבהרנו את עמדתנו בנושא באופן מובהק - משמרות המהפכה הם ארגון הטרור הגדול בעולם, שמעורב בהכוונה ובהוצאה לפועל של פעולות טרור רצחניות ובערעור היציבות במזרח התיכון. זו החלטה נכונה, מוסרית ומוצדקת של הנשיא ביידן, עליה עדכן אותי הנשיא בשיחתנו האחרונה, ואני מברך אותו על כך", הוסיף.

כזכור, אתר "axios" האמריקאי דיווח בחודש מרץ האחרון כי ביידן שוקל להסיר את משמרות המהפכה של איראן מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור, בתמורה להתחייבות פומבית של איראן להפחית את ההסלמה באזור. בתגובה, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר חוץ יאיר לפיד מסרו בהודעה משותפת כי "משמרות המהפכה הם ארגון טרור שרצח אלפי אנשים, כולל אמריקנים. אנחנו מתקשים להאמין שארה"ב תסיר את הגדרתו כארגון טרור".

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר חוץ יאיר לפיד, הגיבו היום (שישי) בהודעה משותפת לדיווח לפיו ארה"ב שוקל להסיר את משמרות המהפכה של איראן מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור בעולם, במסגרת הסכם הגרעין. "משמרות המהפכה הם ארגון טרור שרצח אלפי אנשים, כולל אמריקנים. אנחנו מתקשים להאמין שארה"ב תסיר את הגדרתו כארגון טרור", קבעו. 

השניים הסבירו בהרחבה את עמדתם ואמרו כי "משמרות המהפכה האיראניים הם החיזבאללה בלבנון, הם הג'יהאד האיסלאמי בעזה, הם הח'ותים בתימן, הם המיליציות בעיראק. משמרות המהפכה עומדים מאחורי ההתקפות על אזרחים וחיילים אמריקנים בכל רחבי המזרח התיכון, כולל בשנה האחרונה. הם אלה שעמדו מאחורי התכנונים להתנקש בחייהם של פקידי ממשל אמריקנים בכירים". 

בשבוע שעבר דווח כי במסגרת פגישתו של שר הביטחון בני גנץ עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין ועם ראש המטה לביטחון לאומי האמריקאי עלה נושא  הבעייתיות בתקיעות הנוכחית בנושא הסכם הגרעין האיראני והשלכותיו. גנץ מצידו הדגיש את ההקבלה בין הצורך להתאחד בנושא אוקראינה, להיבט האיראני.

בני גנץ, לויד אוסטין (צילום: שמוליק עלמני)
בני גנץ, לויד אוסטין (צילום: שמוליק עלמני)

מנגד, בכירים בממשל האיראני אמרו כי טהרן ביקשה שארצות הברית תסיר את משמרות המהפכה מהרשימה, עוד לפני חזרתם להסכם הגרעין, אולם בוושינגטון סרבו לבקשה זו.  רוב של סנאטורים אמריקאים תמך בתחילת החודש בהחלטה המתנגדת להסרת הסנקציות על משמרות המהפכה והכריז כי כל הסכם גרעין עם טהראן צריך להתמודד גם עם הגיבוי של איראן בפעילות הטרור.

"העמדה של ארה"ב הייתה שאם איראן לא תסכים לנקוט בצעדים מסוימים כדי לשכך את החששות הביטחוניים, וושינגטון לא תסיר אותה מרשימת הטרור", אמר בכיר אמריקאי ל-POLITICO בחודש שעבר. באמצעות ראשי תיבות של השם הרשמי של העסקה: תוכנית הפעולה המשותפת המקיפה. כמו כן, הבהיר שעמדת הממשל לא עומדת להשתנות, "במיוחד לאור האיומים המתמשכים של משמרות המהפכה".

חלק מהתומכים בחזרה להסכם הגרעין של שנת 2015 ציינו כי הצבת משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור לא שינתה הרבה במדיניות ארה"ב כלפי איראן, מכיוון שהמשמרות המהפכה כבר היו תחת סנקציות רבות אחרות. מנגד, מתנגדי הסכם הגרעין ציינו כי משמרות המהפכה מהווים איום על כל המזרח התיכון בכלל, ועל ישראל וארצות הברית בפרט.