סוכנות הידיעות האיראנית פארס אישרה היום (חמישי) כי מהנדס מת, ועובד נוסף נפצע, ב"תאונת עבודה" שהתרחשה אתמול שהתרחשה במרכז מחקר באתר הצבאי פרצ'ין. מדובר כאמור במקום המזוהה עם משרד ההגנה האיראני.

כזכור, התאונה דווחה במהלך הלילה סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" מפי גורם איראני שמודע לפרטים. על פי הגורם, האיש נהרג כפי הנראה במפעל צבאי במה שהוגדר "תאונת עבודה". במחוז פרצ'ין ממוקמים כמה מפעלים ואתרים לניסויים צבאיים, שחלקם נקשרו בתוכנית הגרעין האיראנית.

נזכיר, כי בעוד המו"מ על הסכם הגרעין מוסיף להתעכב, איראן ממשיכה בהעשרת האורניום ובפיתוח וייצור של צנטריפוגות חדישות. מול זאת, ישראל לא התחייבה לארה"ב כי לא תפעל כנגד תוכנית הגרעין של איראן ואף חזרה והדגישה כי "היא שומרת על חופש הפעולה", בוודאי לא במציאות שבה עדיין אין הסכם ואיראן ממשיכה בפעילותה הגרעינית ללא הפרעה. 

פועלים במתקן גרעין (צילום: REUTERS/Caren Firouz )
פועלים במתקן גרעין (צילום: REUTERS/Caren Firouz )

בתוך כך, עיתון הניו-יורק טיימס דיווח כי ישראל אישרה בפני ארה"ב כי היא זו שעומדת מאחורי חיסולו של בכיר משמרות המהפכה חסן סיאד ח'ודאיארי מוקדם יותר השבוע. לפי הדיווח, הבכיר שחוסל היה אחראי על פעולות וניסיונות פגיעה בישראלים בשנתיים האחרונות. על פי הטיימס, למרות שישראל לא לקחה אחריות באופן פומבי, גורם מודיעיני חשף בפני העיתון כי אכן הנושא אושר על ידי ישראל.

במקביל, נחשף אמש תרגיל הונאה איראני רחב היקף במהלכו הציגה מצג שווא בפני האו"ם בכל הנוגע למצב תוכנית הגרעין שלה. לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, איראן השיגה גישה לדוחות סודיים של הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפני כמעט 20 שנה, והשתמשה בהם כדי להסתיר את פיתוח תוכנית הגרעין שלה ולהתחמק מבדיקות גרעיניות. 

לפי הדיווח, איראן הפיצה את המסמכים והדוחות הסודיים בקרב בכירים, שהכינו בעזרתם כתבות כיסוי וזייפו תיעוד כדי להסתיר חשודים בעבודות עבר על נשק גרעיני, כך על פי גורמי מודיעין במזרח התיכון ומסמכים שנבדקו על ידי הוול סטריט ג'ורנל. כך הצליחה איראן להסתיר הפרות שונות של הסכם הגרעין תוך שהיא ממשיכה לקדם בחשאי את תוכנית הגרעין שלה. 

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב לפרסום ומסר: "חשיפת תכנית ההונאה של איראן נגד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שתוכננה על בסיס מסמכים שאיראן גנבה ממנה, היא קריאת השכמה לעולם. זו הוכחה נוספת לניסיונות האיראניים להתקדם להשגת נשק גרעיני".

"המדיניות השיטתית של רמאות, גניבה והעלמת ראיות מצד איראן כנגד סבא"א, הפכה היום לעובדה מוגמרת לעיניי הקהילה הבינלאומית. מלבד ההונאה, המסמכים מעידים על פעילות גרעינית אסורה ומתמשכת, המציפה סוגיות חדשות אשר דורשות חקירה. נוכח הדברים, הגיע הזמן שמועצת הנגידים של סבא"א תצא במסר ברור לאיראן - עד כאן".