לראשונה מאז פרוץ המלחמה עזב אתמול נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי את אזור הבירה קייב והגיע לעיר חרקיב, השנייה בגודלה במדינה, שלושה ימים בלבד לאחר שתשעה בני אדם נהרגו בהפגזה רוסית על העיר. זלנסקי בחן את הנזקים הכבדים בעיר וביקר בעמדות הקדמיות של הצבא, שם קיבל עדכונים מהמפקדים והעניק מדליות ללוחמים.

"אני חש גאווה חסרת גבולות במגינים שלנו. בכל יום הם מסכנים את חייהם, נלחמים למען חירות לאוקראינה", אמר זלנסקי. הוא ציין כי 2,229 מבנים נהרסו בחרקיב ובסביבתה. "אנחנו נשקם את חרקיב ונבנה הכל מחדש. נמלא אותה בחיים חדשים", הבטיח. חרקיב נמצאת בפאתי זירת המערכה בדונבאס, שם נמשכת הלחימה הקשה בין הצדדים, ובצבא האוקראיני האשימו אתמול כי הרוסים ירו לעבר 46 יישובים בדונצק ובלוהאנסק בתוך 24 שעות וגרמו למותם של ארבעה אזרחים.

נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)

"המצב הסלים באופן קיצוני", הודה סרחי חיידאי, המושל הצבאי של מחוז לוהאנסק, שציין כי מתנהלים קרבות בעיר סוורודונצק, וכי יש אזרחים נוספים שנהרגו ובניינים שנהרסו, אולם הרוסים עדיין מתקשים להתקדם. סוורדונצק היא העיר המזרחית ביותר בלוהאנסק שעדיין נמצאת תחת שליטה אוקראינית.

בתוך כך, אולכסנדר לאשין, חבר מועצת העיר מריופול, עדכן אתמול על המצב הקשה ששורר בעיר שנכבשה על ידי הרוסים מוקדם יותר החודש, וזאת בניגוד לטענות הרוסים כי הם מתחילים להשיב את עיר הנמל לשגרה. "יש קריסה במריופול", אמר לתחנת טלוויזיה אוקראינית והוסיף: "יש אור במקומות מסוימים, והכובשים מנסים לספק מים, אבל הרחובות מוצפים בביוב. יש גם ריח של גופות".

בינתיים נמשך הסיוע הצבאי לאוקראינה. בפולין דווח אתמול כי הממשלה העבירה 18 תותחי הוביצר 155 מ"מ מתקדמים, בעלי טווח מקסימלי של 40 ק"מ, ובנוסף היא מאמנת 100 תותחנים אוקראינים כדי לתפעל את המערכות. פולין היא התורמת השנייה בגודלה של ציוד צבאי אחרי ארה"ב, וכבר העבירה מאות טנקים, תותחים וטילים עבור מטוסי קרב ורחפנים לאיסוף מודיעין.