המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מנצל כל הופעה פומבית כדי לתקוף את ישראל. אתמול הכריז במפגש עם מארגני העלייה לרגל למכה (חג'), בעקבות הפתיחה המחודשת שלה בפני עולי רגל מאיראן: "חג' הוא ביטוי אחדות האומה המוסלמית. חזקו את הברית הזאת ככל שתוכלו. יש לחשוף את הייסורים שגורמת הציונות לעולם המוסלמי".

הוא תקף גם את הממשלות הערביות והלא ערביות שנוטות לנרמול היחסים עם ישראל, "נגד רצון העם שלהן ובהתאם לרצונה של ארה"ב", והזהיר כי עליהן לדעת שהקשרים האלה "לא יביאו להן דבר חוץ מניצול מצדם של הישראלים". נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן אבראהים ראיסי שוחחו בטלפון, ולפי המידע שפורסם ברוסיה: "הביעו תמיכה במאמצים הדיפלומטיים להגיע להסכמות על תוכנית הגרעין של איראן".

באיראן מנסים להסתיר את זהותם והשתייכותם של בכירים במערכת הביטחון, שהלכו לעולמם לאחרונה בסדרה בלתי מוסברת של מקרי מוות לא טבעיים. האתר איראן אינטרנשיונל דיווח כי הלווייתו של אדם שנורה למוות בשבוע שעבר בעיר קום, אשר משמרות המהפכה הכחישו שיש לו איזשהו קשר אליהן, הייתה הלוויה צבאית שבה השתתפו גורמים רשמיים ממשמרות המהפכה ושבמהלכה נוגנו המנונים צבאיים.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)

במקביל החלה איראן בצעדי תגמול נגד הסוכנות. היא הסירה שתי מצלמות פיקוח של סבא"א, מדגם "אולם" שיוצר בשנת 2016, מאחד ממתקני הגרעין שלה. מצלמות כאלה הותקנו במרכזי המחקר הגרעיני בפורדו ובנתנז. בהודעת טהרן נאמר: "עד כה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הייתה בעיקר כפויית טובה כלפי שיתוף הפעולה הנרחב של איראן - דבר שאיראן ראתה כחובתה. החל מהיום הרשויות המתאימות הורו שהמצלמות המקוונות למעקב אחר תהליך העשרה ייסגרו מיידית". במערב מעריכים כי צעד זה יביא להחרפת היחסים בין הרפובליקה האסלאמית לסוכנות הבינלאומית.

בהרוז קמאלבנדי, דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, כתב בהודעה: "איראן לא יכולה לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אם הארגון ימשיך לנהוג ללא היגיון. אנו מקווים שהסוכנות תתעשת ותגיב באופן המאפשר שיתוף פעולה עמנו". עם זאת, הוסיף: "אנחנו מחויבים לשומרי הסף, והמצלמות של סבא"א ממשיכות לפעול. המצלמות שינותקו החל מהיום הן 'מחוץ' למצלמות שומרי הסף. מידע שהגיע מהמצלמות האלה יהיה זמין לשימוש סבא"א בהמשך, אבל יותר לא נשתף אותו עם סבא"א באופן מיידי".

משלחת ארה"ב צירפה הצהרה לטיוטת ההצעה שהגישה למועצת הנגידים של סבא"א יחד עם גרמניה, צרפת ובריטניה, נגד איראן. לפי ההצהרה, ארה"ב אינה מעוניינת בהסלמה. בהצהרה נכתב כי ארה"ב ושותפותיה מבקשות הסברים אמינים מאיראן לגבי שאריות האורניום באתרי הגרעין הלא מוצהרים שלה. אם הדיווחים על כך שאיראן מתכוונת להפחית את השקיפות נכונים, מדובר בצעדים מצערים שיביאו לתוצאה דיפלומטית הפוכה מזו הרצויה.

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

מועצת הנגידים של סבא"א אישרה את ההחלטה המבקרת את איראן על סירובה לספק הסברים על שאריות האורניום המועשר בשלושה אתרים שעליהם לא הצהירה. מדובר במפלה דיפלומטית קשה לאיראן. 30 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, רוסיה וסין התנגדו, הודו, לוב ופקיסטן נמנעו.
מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי אמר בראיון ל־CNN כי עמדתו עקבית ועניינית, ואינה נובעת מתמיכה בצד זה או אחר, כמו ישראל. "אני מוכן להמשיך לדון עם האיראנים", אמר.

"זה סיפור ארוך, עם עליות וירידות. קיימנו שיחות עם איראן במשך חודשים בלי תוצאות. אני מקווה שאיראן לא תפחית בעתיד את שיתוף הפעולה שלה. זה לא אינטרס של איש. שאלותיי היו פשוטות - אם היה אורניום, היכן הוא? אם היה ציוד, היכן הוא? "הייתי ברור בכך שאני מגנה כל פעילות אלימות, לא משנה מי גורם לה. אני דיפלומט. הבה נבהיר את המצב, הנושאים על השולחן".

על ביקורו בישראל אמר: "ישראל היא מדינה חברה בסבא"א. זה נורמלי שנבקר במדינות חברות. הוזמנתי על ידי ראש הממשלה בנט. ברור שאנחנו יכולים לעשות את העבודה, לעשות את תפקיד הפיקוח ולהפיג כל חשש. הבה נעבוד יחד ונבהיר את המצב". במערכת הביטחון המתיחות מול איראן נותרה גבוהה, כמו גם רמת התרעות לפיגועים נגד מטרות ישראליות בעולם. גם אזהרת המסע החמורה לטורקיה עדיין בתוקף.

ישראל העלתה את רף הפעילות ההתקפית שלה לאחרונה, כפי שאמר ראש הממשלה נפתלי בנט שלשום, שתיאר את השנה האחרונה כ"שנת מפנה של שינוי אסטרטגיה". "העלינו הילוך", אמר בוועדת חוץ וביטחון. "ישראל פועלת מול ראש התמנון ולא רק נגד זרועותיו, כפי שנעשה במשך עשורים". הכוונה היא בעיקר בתגובה לניסיונות הבלתי פוסקים של האיראנים לבצע פיגועים נגד מטרות ישראליות בחו"ל. אלא שבאופן כללי אין שינוי במדיניות, לא בנושא הגרעין ולא מול הניסיונות של איראן להתבסס בסוריה ולהעביר אמצעי לחימה חדשניים לידי מליציות וארגוני טרור הפועלים מטעמה באזור.