נציבת זכויות האדם של האו"ם מישל בצ'לט הודיעה אתמול כי נבדקים חשדות שאזרחים רוסים מאמצים ילדים אוקראינים שגורשו מארצם במלחמה, בעוד יו"ר ועדת החקירה הבינלאומית העצמאית של האו"ם הכריז כי יש סימנים לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות באוקראינה.

בצ'לט עדכנה אתמול כי משרדה בוחן את הדיווחים שילדים אוקראינים "גורשו בכוח" לרוסיה ושם הם הוצעו לאימוץ, וכי חלק מהילדים כבר נלקחו מבתי יתומים. "אנחנו מוטרדים בנוגע לתוכניות, לכאורה, של הרשויות הרוסיות לאפשר תנועת ילדים מאוקראינה למשפחות ברוסיה, ושאינן כוללות צעדים לאיחוד משפחות או לכיבוד האינטרסים הטובים ביותר עבור הילד", אמרה.

ועדת החקירה הבינלאומית העצמאית מטעם האו"ם השלימה אתמול ביקור של עשרה ימים באוקראינה, שבמהלכם סיירו חברי הוועדה בקייב, בבוצ'ה, באירפין, בחרקיב ובסומי. יו"ר הוועדה אריק מוסה מנורבגיה ציין כי הם נפגשו עם הרשויות המקומיות ועם ארגונים חברתיים, ואספו עדויות "מאנשים ששיתפו בסיפוריהם הכואבים".

חברת הוועדה יסמינקה ז'ומהור מבוסניה והרצגובינה עדכנה כי הוועדה קיבלה מידע בנוגע להרס רכוש של אזרחים אוקראינים, ביזה ועדויות על אלימות מינית, נוסף על עדויות על פשעים נגד ילדים. "הוועדה תבחן יותר את כל הטענות האלה", ציינה. "הוועדה תפעל באופן עצמאי, ניטרלי ואובייקטיבי ותבחן הפרות והתעללויות בלי קשר לזהות המבצע", הוסיף חבר הוועדה פבלו דה גרייף מקולומביה.

בינתיים המצב בעיר סברודונצק שבמחוז לוהאנסק ממשיך להיות קשה, כאשר הרוסים מחזיקים ברוב שטח העיר, בעוד האוקראינים שולטים באזור התעשייה. עיקר תשומת הלב מופנה לעבר המפעל הכימי אזוט, שבו שוהים מאות אזרחים בבונקרים התת־קרקעיים. "המחסור במים ובתברואה הוא דאגה גדולה", אמר דובר המשרד לעניינים הומניטריים של האו"ם סביאנו אבריאו.

בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון, שארצו מסיימת בסוף החודש את הנשיאות התורנית של האיחוד האירופי, עשוי לבקר החל מהיום בקייב בחברת קנצלר גרמניה אולף שולץ וראש ממשלת איטליה מריו דראגי כדי לדון, בין השאר, בהגברת אספקת נשק כבד לאוקראינה ובשאלת חברותה העתידית באיחוד האירופי לקראת פסגת האיחוד בשבוע הבא.

צרפת לא אישרה אתמול רשמית את מועד הביקור, אך אישרה שבכוונת הנשיא לערוך ביקור כזה לפני תום הכהונה הצרפתית. זה יהיה ביקור ראשון של נשיא צרפת באוקראינה מאז תחילת המלחמה. הוא ושני חבריו המיועדים לביקור, שגם הם עדיין לא היו שם מאז תחילת המלחמה, אינם נהנים מיחסי ציבור טובים בקייב בגלל רצונם, על פי הגדרתו של מקרון, "שלא להשפיל את רוסיה" לקראת מו"מ איתה.

מקרון סיים אתמול ביקור אצל חיילי צרפת בכוח הקדמי נאט"ו ברומניה בבסיס בקונסטנצה. הוא ביקר גם במולדובה. במסיבת עיתונאים עם נשיא רומניה אמר מקרון: "ברגע מסוים, כאשר נעזור באופן מרבי לאוקראינה לנצח והאש תוכל להיפסק, נשיא אוקראינה ומנהיגיה יצטרכו לשאת ולתת עם רוסיה, והאירופאים יישבו סביב השולחן כדי להעניק ערבויות ביטחון. איננו מנהלים מלחמה נגד רוסיה, הפתרון הרצוי לסכסוך הוא או ניצחון צבאי של אוקראינה או מו"מ עם הפסקת אש שיאפשר הסכם בין אוקראינה ורוסיה".