עדיין גאים במדינה שלהם אבל לא באופן קיצוני כמו בעבר, פחות פטריוטים מבעבר ושפל באמון הציבורי בפוליטיקאים, "שרק רוצים לקדם אינטרסים שלהם" - האמריקאים מציינים היום (שני) 246 שנה לעצמאותה של ארה"ב והסקרים משקפים את התחושות הלא פשוטות של אזרחי הדמוקרטיה החשובה בעולם.

לא מעט אתגרים ניצבים מול האמריקאים ביום העצמאות הנוכחי - החופשות המסורתיות נפגעו בשל מחירי הדלק ששוברים שיאים על רקע המלחמה באוקראינה והעומסים והביטולים בנמלי התעופה, האינפלציה מרימה ראש אחרי עשרות שנים עם חשש למיתון והבורסה איבדה עשרות אחוזים משווי המניות.

השימועים של ועדת החקירה להתפרעויות ה-6 בינואר מזכירים עד כמה הדמוקרטיה האמריקאית הייתה קרובה לפגיעה אנושה בעידודו של הנשיא לשעבר, הפסיקות של בית המשפט העליון בסוגיות ההפלות והנשק, החריפו את קווי השבר והפילוג בין הליברלים לבין השמרנים. התקפות הירי המזעזעות האחרונות ביובלדי ובבאפלו הוכיחו שוב את הקלות הבלתי נסבלת של הרג המוני בארה"ב.

מול שלל הצרות האלה, מעניין לראות כיצד האמריקאים רואים את המצב של ארה"ב לקראת היום העצמאות הנוכחי של ה-4 ביולי 2022.

הגאווה פחתה

סקר של גאלופ הראה כי 65 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת הביעו גאווה במדינה, אולם רק 38 אחוז אמרו שהם "גאים באופן קיצוני", הנתון הנמוך ביותר מאז תחילת המדידות בשנת 2001 ונמוך באופן משמעותי מהממוצע של 55 אחוז. הסקר, חשוב להדגיש, התקיים בין 1 ל-20 ביוני, לפני פסיקות בית המשפט העליון.

מחאה נגד ביטול הזכות להפלות בארה''ב (צילום: רויטרס)
מחאה נגד ביטול הזכות להפלות בארה''ב (צילום: רויטרס)

בחלוקה מפלגתית, 58 אחוז מהרפובליקנים ענו שהם גאים באופן קיצוני במדינה ועוד 26 אחוז ענו שהם גאים מאד, תוצאה מפתיעה בהתחשב בכך שהדמוקרטים שולטים בבית הלבן ובקונגרס, בעוד שאצל הדמוקרטים 26 אחוז ציינו שהם גאים באופן קיצוני ונתון דומה אמרו שהם גאים מאד. בקרב מצביעים עצמאים, 34 אחוז גאים באופן קיצוני ו-28 גאים מאד.

תחושת הפטריוטיות ירדה?

סקר נוסף של מכון יו-גוב אמריקה, שנערך בין 25 ל-28 ביוני, שאל "האם אתם חושבים שהאמריקאים הפכו ליותר פטריוטים או פחות?". 38 אחוז מהנשאלים העריכו שאין שינוי מול תשעה אחוזים שציינו כי האמריקאים הפכו ליותר פטריוטים, אולם 53 אחוז העריכו שהאמריקאים פחות פטריוטים מבעבר. בשאלה נוספת, 66 אחוז אמרו שהם חוגגים את יום העצמאות כמו בשנים קודמות, אולם 27 אחוז הודו שהם "חוגגים פחות מהרגיל" ורק שבעה אחוזים אמרו שהם חוגגים השנה יותר מהרגיל.

התקווה בממשל פוחתת

כאשר האמריקאים נושאים עיניהם אל מקבלי ההחלטות, מי שצריכים לפתור בבעיות הקשות שעל הפרק, וברקע בחירות האמצע לקונגרס בנובמבר הקרוב, הנתונים מראים שאין להם תקווה רבה מדי. סקר של מכון פיו שפורסם לפני חודש הראה כי ממוצע של 20 אחוז בלבד מהאמריקאים מביעים אמון בממשל, לעומת שיא של 77 אחוז בימיו של הנשיא לינדון ג'ונסון באוקטובר 1964. עם זאת, חשוב להדגיש כי מאז החלה להירשם מגמת ירידה באמון הציבורי, ומאז שנת ספטמבר 2006 הרמה לא עלתה מעבר ל-30 אחוז.

עוד עולה מהסקר כי 65 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת מאמינים שמועמדים למשרות ציבוריות ברמה המקומית, המדינתית או הפדרלית מתמודדים "רק כדי לקדם את האינטרסים האישיים שלהם", וזאת לעומת 21 אחוז בלבד שמאמינים שהמועמדים אכן רוצים לשרת את הקהילות שלהם.

האם ביידן עתיד להמשיך בכהונתו?

גם הנשיא ג'ו ביידן לא יכול לחייך לנוכח הנתונים העדכניים על אמון הציבור בתפקודו. לפי סקר של סוכנות אי-פי והמרכז למחקר לסוגיות ציבוריות, רק 39 אחוז מהציבור מעניק ציון חיובי לתפקוד הנשיא, שפל מאז כניסתו לתפקיד וצניחה של 20 אחוז לעומת התמיכה בביידן ביום העצמאות שעבר. רק 14 אחוז מהאמריקאים מאמינים שהמדינה מתקדמת בכיוון הנכון, ירידה של 30 אחוז לעומת 4 ביולי אשתקד.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בשל כך, לא מפתיע שרוב מכריע של האמריקאים סבור שביידן, הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב, לא צריך להתמודד שוב בעוד שנתיים, אז יהיה בן 81. סקר של המרכז למחקרים פוליטיים באוניברסיטת הרווארד ושל מכון האריס מסוף השבוע האחרון הראה כי 71 אחוז מכלל המצביעים לא רוצים שביידן ירוץ לכהונה שנייה, כאשר הרוב ציינו כי הסיבה היא שביידן היה נשיא גרוע. 61 אחוז גם הבהירו שהם לא רוצים שדונלד טראמפ יתמודד שוב ב-2024, כאשר שליש מתוכם ציינו את ההתנהגות שלו והזהירו כי הוא יפלג את אמריקה והטילו עליו את האחריות למהומות ה-6 בינואר.