שתי מילים לא הופיעו בנאום שבו הודיע היום (חמישי) בוריס ג'ונסון כי הוא "מוותר בצער" על תפקידו כמנהיג השמרנים ובשל כך גם כראש ממשלת בריטניה. המילים הן "מצטער" ו"סליחה", שהיו בשימוש תדיר אצל ג'ונסון בחודשים האחרונים, כולל השבוע, אבל לא ב-6:10 הדקות של ההצהרה בכניסה לדאונינג 10.

ג'ונסון התנצל שוב ושוב מאז שנחשפו בתקשורת, ובחקירות של המשטרה ושל עובדת הציבור הבכירה סו גריי, כיצד הוא ואנשיו בלשכת ראש הממשלה חגגו במסיבות, בלי מסכות ובלי הפרדה, בזמן שעשרות מיליוני התושבים בבריטניה נדרש לציית לתקנות הקורונה ולסגר נוקשה בלי לראות את יקיריהם במשך שבועות וחודשים, לפעמים גם בלי להיפרד מהם ברגעיהם האחרונים. הוא התנצל בפרלמנט, בשיחות עם עיתונאים ובהצהרות לאומה, הכחיש ששיקר, והדגיש שיש דברים חשובים יותר וצריך להמשיך הלאה.

כך היה גם השבוע, כאשר התפוצצה הפרשה של כריס פיצ'נר, סגן מצליף הסיעה שהתפטר אחרי שהוגשו נגדו תלונות על הטרדה מינית של שני גברים במועדון פרטי. אחרי שהתברר שלשום שג'ונסון ידע על תלונות קודמות נגד פינצ'ר ועדיין קידם אותו לאחד התפקידים המשפיעים ביותר בפרלמנט, ג'ונסון שוב יצא לתקשורת והתנצל על "הטעות".

אבל הפעם, זה כבר היה הקש ששבר את גב הגמל. דקות ספורות אחרי ההתנצלות התורנית של ג'ונסון, הגיעו מכתבי ההתפטרות הדרמטיים של שר הבריאות, סג'יד ג'וויד, ושל שר האוצר, רישי סונאק, שהבהירו שאינם יכולים לשבת יותר בממשלה. כדור השלג התגלגל במהרה עם התפטרויות בקצב חסר תקדים ועד הבוקר התפטרו כשישים מתוך מאה האישים שנמצאים ברשימת מקבלי המשכורת הממשלתית.

ג'ונסון חשב שעדיין יוכל לעבור גם הסערה הזו ולא נענה להפצרות של שריו הבכירים שהגיעו אליו וביקשו שיעזוב, ואפילו היו מי שהציעו שאולי ידידו הטוב, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, יתקשר לשכנע אותו. אבל כשמספר התפקידים המתפנים בממשלה היה גדול ממספר חברי הפרלמנט שמוכנים למלא אותם, היה ברור גם לחתול ג'ונסון שהוא בזבז את כל תשע הנשמות הפוליטיות שלו.

כעת השאלה הגדולה היא מתי בדיוק יפנה ג'ונסון את הכיסא בלשכת ראש הממשלה. בהודעה היום, שלא כללה את המילה "התפטרות", ציין ג'ונסון כי הוא ימשיך לכהן בתפקידו עד שמנהיג או מנהיגה חדשים ייבחרו ואף מינה מספר שרים חדשים.

בעיתון הבריטי FT דווח כי הבחירות צפויות להיערך עד תחילת ספטמבר. בעוד בתקשורת דווח כי הוא רוצה שחילופי ההנהגה יתבצעו רק באוקטובר, כאשר תתקיים הוועידה השנתית של השמרנים. אבל רבים במפלגה לא מרוצים מכך ומנסים להגיע להסכמה על מינוי של ראש ממשלה זמני אחר מבין חברי הממשלה - השם הבולט הוא סגנו של ג'ונסון, שר המשפטים דומיניק ראב - ולקצר את תהליך הבחירות כדי להשאיר את הפרק של ג'ונסון מאחור ולאפשר לממשלה לטפל באתגרים הרבים שעל הפרק.

ועדת 1922 של המפלגה, שקובעת את הנהלים לבחירת המנהיג, היא שתכריע בסוגיה בשבוע הבא ואז תתחיל להתבהר גם תמונת המתמודדים. סקר שפורסם היום הראה כי השם המוביל בקרב חברי המפלגה הוא שר ההגנה, בן וואלס, שלפי הדיווחים מתייעץ כעת עם משפחתו אם להתמודד. אחריו נמצאת פני מורדנט, השרה למדיניות סחר שקודם לכן הייתה האישה הראשונה בתפקיד שרת ההגנה והיא גם קצינה במילואים בחיל הים המלכותי.

בוריס ג'ונסון  (צילום: רויטרס)
בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)

מי שעוד צפויים להצטרף למרוץ הם סג'יד ג'וויד, שר התחבורה גרנט שאפס, וייתכן שגם רישי סונאק ומחליפו במשרד האוצר, נדהים זהאווי, שרת החוץ, ליז טראס, וג'רמי האנט, שהפסיד לג'ונסון בהתמודדות ב-2019. גם טום טוגדנהט, יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט ומתנגד בולט של ג'ונסון, שוקל להתמודד ומספר חברי פרלמנט הביעו בו תמיכה וציינו כי הוא יספק "דם חדש" להנהגה. מנגד, דומיניק ראב ומייקל גוב, שפוטר אמש מתפקידו כשר לשוויון חברתי והשיכון, הבהירו שלא יתמודדו.

הימים והשבועות הקרובים ימשיכו לספק עניין רב בפוליטיקה הבריטית עד שתיקבע הזהות של מנהיג.ת השמרנים וראש הממשלה הבא.ה של הממלכה המאוחדת. כשבמקביל מתנהלים השימועים בארה"ב בוועדת החקירה של מתקפת ה-6 בינואר, כאשר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ותומכיו ניסו למחוק את תוצאות הבחירות הדמוקרטיות לנשיאות, אבל הימים האחרונים הוכיחו את כוחה של הדמוקרטיה הבריטית שבה ראש הממשלה מבין מתי הוא צריך לוותר ולעזוב.