הרשויות באוקראינה דיווחו אתמול כי לפחות 15 אזרחים נהרגו בהפצצה רוסית של בנייני מגורים בכפר במחוז דונצק במזרח המדינה, כאשר הצבא הרוסי ממשיך בהפגזות נרחבות בניסיון להשלים את ההשתלטות על חבל דונבאס.


האוקראיניים האשימו כי הכוחות הרוסיים הפגיזו ביום שבת אחר הצהריים אזורים נרחבים בדונצק, כולל בערים המרכזיות סלוביאנסק, קרמטורסק ודרוז'קיבקה. בכפר צ'סיב יאר בניין דירות בן חמש קומות התמוטט אחרי פגיעת רקטות סמוך לשעה 21:00, וגג של בניין סמוך נפגע.

כוחות ההצלה עבדו לכל אורך הלילה בין ההריסות בבניין בצ'סיב יאר, ונמסר כי לפחות 15 בני אדם נהרגו וחמישה נוספים חולצו בחיים, אולם עדיין קיים חשש לחייהם של כ־20 נעדרים, שעם חלקם נוצר קשר. פבלו קירילנקו, מושל המחוז, האשים כי הרוסים הפגיזו באמצעות משגר הרקטות הרב קני אוראגן. מנגד, משרד ההגנה הרוסי טען כי התקיפה כוונה לעבר האנגר אשר אחסן תותחי הוביצר שהגיעו מארה"ב.

ההפצצה הרוסית על בנייני מגורים  (צילום: רויטרס)
ההפצצה הרוסית על בנייני מגורים (צילום: רויטרס)


נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצליח בסוף השבוע להדליק בכמה משפטים נורות אדומות אצל אלה שציפו לסיומה המהיר יחסית של המלחמה באוקראינה ולהגבלת מטרותיה של רוסיה לדונבאס בלבד. "שמענו שהם רוצים להביס אותנו בשדה הקרב, שינסו", אמר פוטין והוסיף: "שמענו פעמים רבות שהמערב רוצה להלחם בנו עד האוקראיני האחרון. זו טרגדיה עבור העם האוקראיני, אך נראה שהדברים מתקדמים בכיוון הזה. צריך לדעת שהדברים הרציניים עוד לא התחילו. עם זאת, איננו מתנגדים לשיחות שלום, אך מי שמסרב צריך לדעת שיהיה יותר ויותר קשה לשאת ולתת איתו. הסנקציות שהמערב מטיל בינתיים על רוסיה - מענישות את המערב עצמו".

ובתוך כך, סערה בקרב הקהילות היהודיות באירופה לאחר הדחתו בפועל של הרב פנחס גולדשמידט, הרב הראשי של מוסקבה, שכיהן בתפקיד במשך 33 שנה. אף שכהונתו של גולדשמידט, יליד שווייץ, הוארכה לאחרונה על ידי מועצת הקהילה, ההארכה לא אושרה בסופו של דבר - על פי מקורות בקהילה "מטעמי ביטחון", וככל הנראה בגלל לחצים מצד ממשל פוטין. נראה שלא ימונה לו בשלב זה יורש.


גולדשמידט, המכהן גם כנשיא ועידת רבני אירופה, נאלץ לעזוב את מוסקבה שבועיים לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה, לאחר שסירב להביע תמיכה פומבית בה. בהודעה שפרסם לפני ימים ספורים, הוא כתב, בין היתר: "כשהמלחמה הנוראה של החודשים האחרונים באוקראינה החלה, לא יכולתי יותר לראות כל כך הרבה סבל אנושי ולשתוק בחוסר מעש. אשתי ואני נסענו למזרח אירופה לסייע לפליטים, וגם השמעתי את קולי נגד המלחמה הנוראה הזאת. ככל שהזמן התקדם, ואף שנבחרתי מחדש לתפקיד הרב הראשי בחודש שעבר, הבנתי שהישארותי בתפקיד תסכן את עתיד הקהילה היהודית במוסקבה". הרב הראשי של רוסיה ברל לזר, המשתייך לקהילת חב"ד, נשאר בתפקידו. לזר נחשב למקורב לנשיא פוטין, אף שהביע "דאגה" עם פרוץ המלחמה.