ישראל מתרגשת לקראת הגעתו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לארץ, אבל העילה העיקרית להגעתו למזרח התיכון היא ביקורו בערב הסעודית ופגישתו עם המלך סלמאן ובעיקר עם נסיך הכתר, מוחמד בן סלמאן. מחיר הדלק בארצות הברית ממשיך לטפס כלפי מעלה, וכבר הגיע ליותר מ-5 דולר לגלון, מה שמשפיע באופן ישיר על האהדה לביידן ועל סיכויי המפלגה הדמוקרטית להצליח בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר. 

מאחר שמחיר הדלק הוא אינדיקטור מרכזי עבור מצב הרוח הלאומי, ביידן צריך להגדיל את ההיצע כדי לסייע בהורדת המחירים, וכאן נכנס לתמונה הביקור הנוכחי בסעודיה. בפרפרזה למיליון עולי הרגל שהגיעו למכה בימים האחרונים כדי לבצע את מצוות החאג' לקראת חג הקורבן, אפשר לומר שביידן מבצע עלייה לרגל משלו כדי לבקש מהמלך ומבנו, כמו גם מיתר מנהיגי מדינות המפרץ שעמם ייפגש בסעודיה, להגדיל את תפוקת הנפט שלהם בעתיד הקרוב כדי לסייע במשבר האנרגיה. ההערכות בממשל הן שלא תצא הודעה על כך בתום הביקור, אולם הסעודים ייענו לבקשה. 

עבור ביידן, הנסיעה לסעודיה, ובייחוד המפגש הישיר עם בן סלמאן, זו בליעת צפרדע ענקית שאינה שונה מההליכה לקנוסה של הקיסר היינריך הרביעי שהגיע לבקש מחילה מהאפיפיור גרגוריוס השביעי ב-1077. הנשיא האמריקאי הצהיר מעל כל במה בקמפיין הבחירות וגם לאחר כניסתו לתפקיד כי הוא יבצע הערכה מחודשת לגבי היחסים עם הממלכה הסעודית על רקע הרצח של העיתונאי הגולה, ג'מאל חשוקג'י, שלפי המודיעין האמריקאי חוסל על פי הוראתו של יורש העצר הסעודי. ביידן גם נמנע מקשר עם בן סלמאן ושוחח רק עם המלך, שמצבו הבריאותי אינו מן המשובחים. 

אולם כעת, בשל המשבר המאיים על סיכויי הדמוקרטים, נאלץ ביידן לבצע פניית פרסה ולפעול כדי "לחזק שותפות אסטרטגית שמבוססת על אינטרסים ואחריות משותפים", כפי שהסביר במאמר שפרסם השבוע בוושינגטון פוסט. "אם לא הייתה המלחמה באוקראינה, הידוק שוק הנפט והעלייה במחירי הנפט, לא  היה פיוס עם סעודיה", הודה מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל ושליח הממשל לשיחות בין ישראל לבין הפלסטינים, בשיחה עם הפייננשל טיימס.

כאן משתלב הביקור בישראל שנועד גם לרכך את הביקורת על הגעתו של ביידן לסעודיה, שבוודאי הייתה נוקבת יותר אם הנשיא האמריקאי היה טס למזרח התיכון רק בשביל הפגישות בסעודיה. אולם לא מדובר רק ברצון להמתיק את גלולת הביקור בסעודיה. הגעתו של ביידן לישראל, שבאופן חריג מתקיימת כאשר המערכת הפוליטית בארץ נמצאת בתוך תקופת בחירות, נועדה גם להראות שהממשל הנוכחי מחויב להסכמי אברהם בין ישראל לבין מדינות ערב ולהרחבתם. הטיסה הישירה ההיסטורית מישראל לסעודיה ביום שישי תהיה הוכחה לכך, והתקווה היא שיהיו גם הכרזות מעשיות בדרך לפריצת דרך מדינית. 

בנוסף, ביידן ינצל את פגישותיו בישראל וברשות הפלסטינית, וגם בסעודיה, כדי לוודא שאחד האזורים הנפיצים ביותר בעולם לא יתלקח שוב ויוסיף לו עוד כאבי ראש. הנשיא האמריקאי צפוי להפציר בישראל ובפלסטינים לשמור על רגיעה ואולי גם לקדם צעדים בוני אמון שימנעו התפרצות של גל אלימות חדש, וישוחח עם מארחיו הישראלים על האיום של תוכנית הגרעין האיראנית בצל השיחות התקועות מול טהרן על הסכם הגרעין המחודש ולנוכח ההתנגשויות הגוברות בין ישראל לבין הרפובליקה האסלאמית ושלוחותיה. כל אחד מהמשברים האלה עלול להקפיץ יותר את מחירי הנפט לשיאים חסרי תקדים שגם אם הסעודים יגדילו את התפוקה שלהם, ההשפעה לא תהיה משמעותית.