התקשורת הרוסית דיווחה כי שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הגיע אתמול לביקור פתע באזורים הכבושים באוקראינה, ובמהלכו סקר את הפעילות הצבאית בשטח וקיבל עדכונים מהקצינים הבכירים - ובראשם גנרל סרגיי סורוביקין וקולונל גנרל אלכסנדר לאפין. לפי הודעת משרד ההגנה, שויגו נתן בתום הפגישה הנחיה להגביר את התקיפות בכל רחבי אוקראינה.

ההוראה של שויגו הגיעה על רקע הסלמה גוברת בפגיעה הרוסית ביעדים אזרחיים ברחבי אוקראינה. לפחות 48 בני אדם נהרגו בהתקפה על בניין מגורים בכפר צ'סיב יאר במחוז דונצק בסוף השבוע שעבר, כאשר בשלושת הימים האחרונים נהרגו יותר מארבעים בני אדם נוספים באזור הקרבות.

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

ביום חמישי נהרגו לפחות 24 בני אדם מפגיעת טילים רוסיים במרכז העיר ויניציה שבמרכז המדינה, הרחק מקו החזית בדונבאס. בין ההרוגים היו שני בנים בני 7 ו־8, וכן ליזה דמיטרייבה בת ה־4 שסבלה מתסמונת דאון, בעוד אמה איבדה את רגלה. ליזה תועדה דוחפת את העגלה שלה ברחוב, מחויכת, בדרכה למרכז חינוכי, ולאחר מכן נראו השתיים צועדות הביתה בעת שעברו ליד מרכז לאירועי תרבות. כעבור שניות פגעו הטילים, ובצילומים נראתה ליזה שוכבת מתה ליד העגלה ההפוכה.

רעיית הנשיא אולנה זלנסקיה סיפרה שלאחר שקראה את החדשות, הבינה שהיא פגשה את ליזה בצילומים לסרטון לחג המולד. "ליזה הצליחה לצייר לא רק את עצמה ואת שמלת החג, אלא גם את כל הילדים האחרים, אותי, את הצלמים ואת הבמאי", כתבה זלנסקיה. הנשיא וולודימיר זלנסקי האשים את הרוסים בטרור מכוון. "הכובשים הבינו שאנחנו הופכים לחזקים יותר בהדרגה, והמטרה של הטרור שלהם פשוטה - להפעיל לחץ עליכם ועליי, על החברה, לאיים על אנשים, לגרום לנזק רב ככל שניתן לערים האוקראיניות, בעוד הטרוריסטים הרוסים עדיין יכולים לעשות את זה", אמר בסרטון שפרסם.

שר ההגנה אולכסיי רזניקוב הוסיף כי הרוסים "החליטו להטיל טרור על אוכלוסייה אזרחית. לא מדובר בדעה אישית שלי, אלא במה שהמעקב שלנו אומר לנו".