חום במימדים היסטוריים: מטאורולוגים של AccuWeather מזהירים כי גל החום הקיצוני באירופה, שכבר גבה מאות הרוגים בשריפות ענק ברחבי היבשת, הוא הגרוע והחמור ביותר זה למעלה מ-200 שנה - מאז 1757. הם התריעו כי גל החום צפוי להתרחב ולהתפשט ביבשת במהלך השבוע, וייתכן כי יימשך עד סוף החודש באזורים מסוימים ויגיע עד ל-49 מעלות צלזיוס. 

גל חום באירופה (צילום: רויטרס)
גל חום באירופה (צילום: רויטרס)

"יש חשש שחום זה עלול להפוך לגל חום ארוך (20 ימים או יותר) עבור מקומות רבים, מפורטוגל ועד מרכז צרפת ופנים דרום מזרח אירופה, מכיוון שהוא יכול להימשך עד סוף יולי ולהמשיך באוגוסט", אמר מטאורולוג בכיר ב-AccuWeather. לדבריו, האזהרה כוללת את העמקים של הונגריה, מזרח קרואטיה, מזרח בוסניה, סרביה, דרום רומניה וצפון בולגריה.

מקור האוויר החם בצורה יוצאת דופן הוא מדבר סהרה של אפריקה. החום צפוי להתרחב צפונה ומזרחה מדי יום, ויגיע לבלגיה, הולנד, גרמניה ובריטניה בהמשך השבוע. גל החום הנרחב לא צפוי להירגע בקרוב, כשהטמפרטורות יישארו הרבה מעל הממוצע עד השבוע הבא ברחבי רוב אירופה, אם כי החצי הצפוני של היבשת אמור להתקרר באמצע השבוע.

חומרת גל החום עלולה להתחרות בגל החום של 2003 בו למעלה מ-30,000 אנשים איבדו את חייהם, הן במישרין והן בעקיפין, בשל החום, לדברי המטארולוג. הוא הוסיף כי זה יכול להיות אחד מגלי החום הקשים באירופה מאז 1757. "שיאי כל הזמנים ביולי עתידים להישבר ברחבי אירלנד ובריטניה", אמר. "זה כולל ערים בודדות כמו ברמינגהם, דבלין, מנצ'סטר ויורק".

כזכור, בבריטניה הוכרז מצב חירום לאומי עקב גל החום שצפוי להגיע לסביבות 40 מעלות ויותר בערים מרכזיות כמו לונדון, ונערכים שם למתים רבים - ולא רק אוכלוסיות בסיכון גבוה. תושבי לונדון הונחו להישאר בבתים ולהימנע מנסיעות בלתי נחוצות. 

גל חום באירופה (צילום: רויטרס)
גל חום באירופה (צילום: רויטרס)

המדינות הראשונות להיפגע מהחום הכבד היו פורטוגל וספרד, עם טמפרטורות שנעו סביב 40 מעלות צלזיוס ומעלה. העיר סביליה בספרד הייתה אחת המקומות החמים ביותר, עם טמפרטורה של 41 מעלות או יותר במשך תשעה ימים רצופים. התקשורת הספרדית דיווחה כי היו יותר מ-360 מקרי מוות המיוחסים לגל החום במדינה עד כה השבוע. 

בפינהאו, פורטוגל, עמדה הטמפרטורה ביום חמישי על 47 מעלות - הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנרשמה אי פעם במדינה ביולי. השיא הנוכחי של המדינה ביולי עומד על 46.5 צלזיוס והוא נקבע באמרליה ב-1995.

שריפות ענק בפורטוגל (רויטרס)

גל החום הגיע גם לצרפת, כאשר הטמפרטורות בתחילת השבוע בפריז עתידות לעלות על 40 מעלות ובערים מסוימות כבר הגיעו למעלה מ-45 מעלות. כאשר הטמפרטורות הגיעו לטריטוריה זו במהלך גל חום בשנת 2019, העירייה אפשרה לפריזאים להתקרר במזרקת טרוקדרו ליד מגדל אייפל. צעד זה עשוי להינקט שוב ​​בימים הקרובים.

גם הרוכבים והצופים של הטור דה פראנס צריכים גם להיערך בטמפרטורות הגבוהות באופן חריג, כאשר התחרות מפלסת את דרכה על פני דרום צרפת לאחר שעזבה את אזור האלפים. מומחים הזהירו כי גם הצופים העוטפים את הכבישים צריכים לנקוט באמצעי הזהירות המתאימים כדי להימנע ממחלות הקשורות לחום, במיוחד כאשר הכבישים סגורים לרוכבי אופניים, מכיוון שהסגירות הזמניות עלולות להגביל את הגישה לשירותי בריאות.

גל החום מתבטא גם בעשרות שריפות ענק המשתוללות ברחבי פורטוגל, ספרד וצרפת, כאשר הטמפרטורות הקיצוניות הופכות את זה למאתגר עוד יותר עבור אלפי הכבאים הפועלים להאט את התופת המשתוללת. ביום שישי, טייס מטוס כיבוי מת כאשר מטוסו התרסק במהלך מבצע כיבוי בצפון מזרח פורטוגל, סמוך לגבול המדינה עם ספרד, לפי סוכנות הידיעות AP.

נכון לשבת, יותר מ-12,000 בני אדם פונו בדרום מערב צרפת בסמוך לעיירות לנדיראס ולה טסט-דה-בוק באזור ז'ירונד עקב שריפת יער שיצאה מכלל שליטה, כך דיווחה רויטרס. מופעי זיקוקים המתוכננים ליום הבסטיליה ביום חמישי, 14 ביולי, בוטלו עקב הסיכון המוגבר לשריפה.

שריפת ענק בצרפת (צילום:  SDIS 33/Handout via REUTERS)
שריפת ענק בצרפת (צילום: SDIS 33/Handout via REUTERS)

אנשים שמתכננים לנסוע לאירופה לחופשה עד סוף יולי צריכים להתכונן לחום ולהיות מוכנים לשנות תוכניות אם אירועים יבוטלו ומבנים סגורים בגלל מזג האוויר הקיצוני. כמו כן, על התיירים לקחת בחשבון כי מזגנים לא נמצאים בשימוש נרחב באירופה ואפילו היכן שיש מזגנים, הם עלולים לא לקרר בניינים כמו המזגנים שאנו רגילים אליהם. 

מספר יעדי תיירות ברחבי פורטוגל נסגרו למען בטיחות הציבור עקב שריפות בקרבת מקום ויתכנו סגירות נוספות ברחבי פורטוגל, ספרד וצרפת עקב שריפות וחום. המומחים מוסיפים ומזהירים כי הטמפרטורות צפויות להישאר גבוהות גם בלילה, והסבירו: "טמפרטורות גבוהות בלילה מונעות מהגוף להתאושש מהלחץ של חום היום. ללא התאוששות זו, הסיכון למכת חום הופך להיות הרבה יותר גדול".

גלי חום ארוכי טווח אינם שכיחים באירופה, אבל הם לא בלתי מוכרים. "במהלך 25 ​​השנים האחרונות, היו רק שלושה גלי חום ארוכים שהשפיעו על חלקים מאירופה: 2003 (מערב ומרכז אירופה, 32 ימים), 2006 (מערב וצפון מרכז אירופה, 35 ימים) ו-2021 (איטליה ודרום מזרח אירופה, 21 יום)", הסביר מטאורולוג בכיר.