מספר זני היונקים שנכחדו באוסטרליה גדול יותר מכל יבשת אחרת, ו־19 מערכות אקולוגיות ברחבי המדינה נמצאות על סף קריסה. כך עולה מדוח ממשלתי מקיף על מצב הסביבה "הלקויה והמידרדרת" באוסטרליה.

הדוח המחקרי המקיף על המערכות האקולוגיות של אוסטרליה, שמתפרסם מדי חמש שנים, הוגש אתמול לשרה לאיכות הסביבה טניה פליברסק, והוא מתעד מצב קשה של הידרדרות מתמשכת בשל שינויי האקלים, אובדן שטחי מחיה, זנים פולשים, זיהום אוויר ופעילות כרייה.

מבין תשע הקטגוריות שנבדקו, הסביבה העירונית היא היחידה שלא נרשמה בה הידרדרות מאז הדוח הקודם שפורסם ב־2016. חמש מהקטגוריות - אקלים, אירועי קיצון, אדמה וקרקע, מקורות מים ביבשה וחופים - קיבלו ציון של "לקוי ומידרדר".

מהממצאים הקשים של הדוח עולה כי אוסטרליה איבדה יותר זנים של יונקים מכל יבשת אחרת בשתי המאות האחרונות. 202 זנים של בעלי חיים וצמחים נוספו לרשימת הזנים שתחת איום מאז הדוח הקודם, עלייה של 8%, ובהם גם הקואלה והקקדו גאנג־גאנג, שני זנים ייחודים ליבשת האוסטרלית. אולם מחברי הדוח התריעו כי "תהליכי הרישום הנוכחיים אינם עומדים בקצב האמיתי של אובדן הגיוון הביולוגי".

בנוסף, הדוח התריע כי 19 מערכות אקולוגיות מראות סימנים של קריסה או שהן קרובות לקריסה, כולל ריף האלמוגים הגדול, הסוואנות הטרופיות של אוסטרליה ויער הגשם הטרופי בצפון קווינסלנד, כשגם חופי הים ליד הערים נמצאים במצב לקוי. כמו כן, יש כיום באוסטרליה יותר צמחים פולשים מאשר צמחים מקומיים.