עשרות מנהיגי ארגונים יהודיים באירופה קראו לבית מכירות פומביות בארה"ב לבטל מכירה של פריטים נאציים המתוכננת להיום (שישי). הפריטים המוצעים למכירה כוללים, בין היתר, את שעון הזהב של היטלר, קולר השייך לכלב של אשתו אווה בראון, נייר טואלט שהיה לכאורה בשימוש הצבא הגרמני וסכו"ם וכוסות שמפניה של בכירים נאצים.


יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה הרב מנחם מרגולין הצהיר כי "המכירה הפומבית הזו, בין אם במתכוון ובין אם לא, מסייעת לייצר אידיאליזציה לאידיאולוגיה הנאצית הרצחנית". למעלה מ־30 מנהיגי קהילות וארגונים יהודיים אירופיים הצטרפו לקריאתו של מרגולין וקראו לביטול המכירה הפומבית המזעזעת, לדבריהם, שנועדה להתקיים בבית המכירות אלכסנדר במדינת מרילנד.

השעון של אדולף היטלר (צילום: באדיבות EJA)
השעון של אדולף היטלר (צילום: באדיבות EJA)


במכתב בהול למנהל בית המכירות בארה"ב מציינים הרב מרגולין ועשרות המנהיגים היהודים כי "המכירה של הפריטים האלה היא תועבה וללא ערך היסטורי מהותי לחלק הארי של הפריטים המוצגים, ולכן יש לפקפק במוטיבציה של הרוכשים אותם. אירופה סבלה מאוד בגלל האידיאולוגיה המעוותת והרצחנית של המפלגה הנאצית".

לדבריהם, "היהודים כמובן נשאו את עיקר השנאה הנאצית. לכל משפחה יהודית שחיה היום היו קרובי משפחה שנרצחו או שנכלאו רק בגלל היותם יהודים. "למרות שברור שצריך ללמוד את לקחי ההיסטוריה - וחפצים נאציים אכן נמצאים במוזיאונים או במוסדות להשכלה גבוהה - ברור שהפריטים במכירה הזו לא עונים על ההגדרה הזו.


"העובדה שהם נמכרים למציע המחיר הגבוה ביותר בשוק הפתוח, היא כתב אישום לחברה שלנו, כזו שבה הזיכרון, הסבל והכאב של אחרים פחות חשוב מרווח כספי".