גלי החום שהכו חלקים באירופה בתקופה האחרונה נבעו בעיקר בשל התנהלותם של בני האדם ולא רק מפליטת גזי החממה. כך עולה מדוח שפרסמו מדעני "תוכנית האקלים העולמית" (WWA), שטוענים כי פעולות של בני אדם גרמו לעלייה של פי שניים בהתחממות הגלובלית מאשר פליטת גזי החממה.

גל החום הקיצוני מכה באירופה: שיא של כל הזמנים נמדד בבריטניה, שריפות ענק בצרפת

על פי המדענים, הכלים שעומדים לרשותם כדי למדוד את התחממות כדור הארץ "מיושנים", ולמעשה משבר האקלים מציב סכנה הרבה יותר גדולה ממה שהנתונים מראים, וזאת בשל "הגורם האנושי". על פי הנתונים, גלי החום נגרמים בגלל הגורם האנושי פי עשרה יותר מכל סיבה אחרת. כך למשל גלי החום בשבועות האחרונים בבריטניה נגרמו כולם בגלל מעשי בני האדם.

כדי לקבוע את השפעתם של מעשי אדם על התחממות כדור הארץ, המדענים משתמשים במספר מודלים, סימולציות וכלים שונים. רוב התוצאות שמתקבלות נחשבות לצפויות יחסית, אבל גלי החום שנמדדו במערב אירופה בחודש האחרון היו גבוהות יותר מהתחזיות.

על פי האומדנים הקיימים, פליטות גז החממה העלו את הטמפרטורה הממוצעת בשתי מעלות מאז ימי המהפכה התעשייתית, אך הנתונים מראים שמידות החום היו עולות בארבע מעלות פחות אלמלא התערבות בני האדם.

לפי מדעני "תוכנית המעקב העולמית", מספר השריפות במדינות האיחוד האירופי גדל פי ארבעה מהממוצע ב־15 השנים האחרונות והסתכם ב־1926 עד סוף יולי, לעומת 520 שריפות שהתרחשו ב־15 השנים הקודמות.