בעוד  ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, עזבה את טאיפיי היום (רביעי) לאחר שנפגשה עם הנשיאה והבטיחה "הבטחת יסוד" שארצות הברית "תמיד תעמוד לצד טייוואן", האי מתכונן לכך שסין תגיב במפגן כוח צבאי עצום. פלוסי היא האמריקאית הבכירה ביותר שביקרה בטייוואן מזה 25 שנה.  למרות שלארצות הברית אין יחסים דיפלומטיים רשמיים עם טייוואן, וושינגטון היא התומכת הפוליטית והצבאית המשמעותית ביותר של טאיפיי.

לאחר הגעתה של פלוסי אמש, בייג'ין הודיעה על סדרת תרגילים צבאיים באש חיה בשישה "בלוקים ימיים" המקיפים את טייוואן עד יום ראשון. שי יי, דובר הפיקוד המזרחי של צבא סין, אמר בהצהרה כי הפעולות הצבאיות הן "הרתעה נגד ההסלמה הגדולה" של ארה"ב ב"שאלת טייוואן".

"לרסק לרסיסים": סין העבירה מסר מאיים לארצות הברית

"הצבא ינקוט במעשים, לא נשב בחיבוק ידיים": סין משגרת איום חריף לעבר ארה"ב

ננסי פלוסי בפגישה עם נשיאת טייוואן (צילום: רויטרס)
ננסי פלוסי בפגישה עם נשיאת טייוואן (צילום: רויטרס)

התרגילים הם "אזהרה חמורה" כלפי "פעולות נפרדות של כוחות העצמאות של טייוואן", הוסיף. בהצהרה נאמר כי התרגילים יכללו "תרגילים משותפים ימיים-אוויריים, ירי בתחמושת חיה ארוכת טווח במיצר טייוואן ושיגור של טילים קונבנציונליים מול החוף המזרחי של האי. על פי הדיווחים הסינים תרגלו מצור, הסתערות ימית ואימוני לחימה יבשתית ואווירית, הכוללים שימוש בנשק מתקדם כולל מטוס הקרב החדיש צ'נגדו J-20 והטיל בליסטי סיני לטווח בינוני DF-17. 

התרגילים מוגדרים כחסרי תקדים, זאת מאחר ובפעם הראשונה שטילים של צבא סין חלפו מעל טיוואן, בנוסף הכוחות נכנסו לאזור בטווח של כ-19 ק"מ מהאי, מה שלהוביל כביכול לביטול הקו החציוני במצרי טייוואן. בהודעה לעיתונות נמסר כי התרגילים בחנו את "היכולות המבצעיות המשותפות של הכוחות".

מאזור התרגילים הצבאיים המיועד של PLA, הפעולות עלולות להוות איום על הנמלים ועל נתיבי השיט הגדולים בטייוואן, וליצור חסימה מוחלטת. סגנון החסימה הזה יכול להיות אחת מתוכניות הפעולה שננקטו בעתיד להשגת האיחוד מחדש בכוח, אמר הרמן שואי, לוטננט גנרל טייוואן בדימוס, ל"גלובל טיימס" ביום רביעי.

זו הפעם הראשונה כאמור, שהצבא הסיני ישגר ארטילריה חיה ארוכת טווח ברחבי מיצרי טייוואן. כמו כן, התרגילים מסביב לאי נועדו על מנת לאותת כי בייג'ין מסוגלת לפתור את הסכסוך גם בדרכים אחרות. "התרגילים הסינים הפעם הם '"מקיפים וממוקדים מאוד' ומראים את הנחישות לפתור את שאלת טייוואן אחת ולתמיד", אמר גורם המעורה בפרטים ל"גלובל טיימס".

צבא סין (צילום: cnsphoto via REUTERS)
צבא סין (צילום: cnsphoto via REUTERS)

"יש להתייחס לתרגיל כחזרה של תוכנית מלחמה, במקרה של סכסוך צבאי עתידי, סביר להניח שהתכניות המבצעיות המתאמנות כעת יתורגמו ישירות לפעולות לחימה. משמעות הדבר היא שתוכנית הקרב הסינית הובהרה לארה"ב ולרשויות טייוואן והם בטוחים מספיק כדי להודיע להן על ההשלכות של 'פרובוקציה נוספת' בדרך זו", הוסיף.

במקביל, משרד ההגנה של טייוואן הודיע כי צבאו יישאר בקשר הדוק עם בעלות ברית אזוריות, וישפר את התיאום ושיתוף הפעולה כדי למנוע במשותף את הסלמה של המתיחות עם סין. אתמול דווח כי 21 מטוסי קרב סיניים פלשו לשטחה האווירי של טאיוואן, כתגובה ראשונית לביקור פלוסי.

עוד ציינו כי תרגילי הצבא הסיני, "הפרו את חוקי האו"ם, פלשו למרחב הטריטוריאלי של טייוואן והסתכמו בחסימה של האוויר והים שלה". במשרד ציינו כי יגנו על ביטחונו של האי, ויתנגדו לכל מהלך שיפר את הריבונות הטריטוריאלית שלו. כאמור, התרגילים שבוצעו השבוע עלולים להסתכם במצור על המדינה. בכיר בממשלת טיוואן הבהיר כי "ברגע שהאורחת שלנו תלך, הם הולכים להעניש אותנו".